Výhoda tmavých krídel

Väčšina vtákov, ktoré poletujú nad oceánmi, má jedno spoločné: tmavé krídla. Tmavé perie pohlcuje viac tepla, čo zvyšuje efektivitu letu a umožňuje týmto vtákom lietať rýchlejšie a dlhšie ako vtákom so svetlejšími krídlami. Vedci skúmali farby krídel už skôr. Zatiaľ čo väčšina sa sústredila na to, ako vtákom perie pomáha pri párení, skrývaní sa pred predátormi alebo pri hľadaní potravy, iní sa zaoberali tým, ako môže tmavšie perie zlepšiť efektivitu letu. Experimenty, ktoré zahŕňali 3D tlačené krídla, však často viedli k rozporuplným výsledkom.

V novej štúdii biológovia z Gentskej univerzity skúmali muzeálne exempláre 324 druhov morských vtákov vrátane kršiakov, súl bielych a čajok morských. Keď porovnali sfarbenie ich krídel s tým, čo je známe o ich letových výkonoch, zistili, že vtáky s tmavšími krídlami majú tendenciu lepšie lietať. Tím potom vypchal dve skutočné krídla suly bielej bavlnou a podoprel ich vo veternom tuneli. Jedno krídlo bolo biele s čiernymi končekmi, druhé celé tmavé. Vedci menili rýchlosť vetra a polohu krídla; infračerveným svetlom simulovali aj rôznu intenzitu slnka. Tmavé krídlo sa podľa očakávania zahrievalo viac. Toto teplejšie krídlo však bolo aj účinnejšie, malo až o 20 % menší odpor ako svetlejšie krídlo, uvádza tím v časopise Journal of the Royal Society Interface. Podobné adaptácie môžu podľa vedcov využívať aj iné druhy, ktoré lietajú na dlhé vzdialenosti, napríklad motýle.

Zo stránky ScienceMag spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.