Vymieranie na jar

Ilustrácia Pixabay

Asi pred 66 miliónmi rokov narazil do Zeme 10-kilometrový asteroid a krátko nato vyhynuli všetky nevtáčie dinosaury, ako aj mnohé iné druhy na súši a v mori. Vedci nepoznajú presný rok, ale tvrdia, že určili obdobie dopadu – jar na severnej pologuli.
Zistenie vychádza z analýzy kostí dávnych rýb pochovaných v lokalite Tanis v Severnej Dakote. Sedimenty v Tanise zachytávajú zaplavenie riečneho koryta a ďalšiu deštrukciu, ku ktorej tu došlo po dopade asteroidu. Niektoré zo skamenených rýb majú v žiabrach uviaznuté guľôčky roztavenej horniny, ktoré boli dopadom asteroidu vymrštené k nebu, čo naznačuje, že žili a dýchali, keď na ne zhora padalo peklo.
Niektoré rybie kosti majú znaky sezónnych cyklov rastu – podobne ako letokruhy stromov. Hrubý pás označuje intenzívny rast, tenší pás znamená pomalý rast, a línia zastaveného rastu môže označovať zimné obdobie. Melanie Duringová, paleontologička z Uppsalskej univerzity vo Švédsku, s kolegami preskúmali čeľuste troch veslonosov a kostené ostne z prsných plutiev troch jeseterov. Vrstvy kostí poukazujú na rýchly rast, ktorý však ešte nedosiahol vrcholné hodnoty predchádzajúcich cyklov. V čase, keď ryby uhynuli, teda posledné rastové obdobie ešte nedosiahlo svoj letný vrchol. Podľa vedcov to znamená, že obdobie zániku dinosaurov nastalo na severnej pologuli na jar.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.