Vzdialená kolíska života

Prúd vody vyvierajúci z prieduchov v ľadovom plášti Saturnovho mesiaca Enceladus obsahuje zlúčeniny, ktoré by mohli podporovať mimozemské mikróby alebo pomôcť vzniku života, oznámili vedci z Harvardovej univerzity. Patrí medzi ne kyanovodík, kľúčový stavebný prvok pre syntézu zložitejších zlúčenín vrátane aminokyselín, cukrov a nukleobáz, ktoré sú zasa prekurzormi pre bielkoviny, RNA a DNA.

Foto NASA/JPL/Space Science Institute

Biofyzik Jonah Peter a jeho kolegovia analyzovali údaje o tryskajúcom prúde, ktoré zozbierala sonda Cassini v rokoch 2011 a 2012. Okrem kyanovodíka obsahuje aj acetylén, etán a rôzne alkoholy, ktoré poháňajú niektoré mikróby na Zemi a mohli by dodávať metabolickú energiu pre prípadný život na Encelade. Vedci už skôr zistili, že obsahuje fosfor, čím sa Enceladus stal prvým známym cudzím svetom, ktorý má všetky prvky nevyhnutné pre život.
Zistenia sú dobrou správou pre tím NASA, ktorý vyvíja sondu Exobiology Extant Life Surveyor (EELS). Ide o stokilogramový štvormetrový hadovitý robot, ktorý by sa raz mohol zavŕtať do zamrznutej kôry Enceladu a hľadať známky života v oceáne pod ňou. Hoci oceán nebol priamo pozorovaný, predpokladá sa, že práve ten je zdrojom obrovského vodného stĺpca vyvierajúceho z južného pólu Enceladu.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.