Z emisií uhlie

Ilustračné foto Pixabay

V posledných rokoch vedci pracujú s pevnými kovovými katalyzátormi, zlúčeninami urýchľujúcimi chemické reakcie, ktoré môžu pozmeniť CO2 na pevný uhlík. Majú však nevýhodu – fungujú len pri teplote nad  600 °C a keďže teplo vyžaduje veľa energie, tak je proces finančne  náročný. Chemici Dorna Esrafilzadehová a Torben Daeneke z austrálskej  Kráľovskej melbournskej technickej univerzity sa však rozhodli pre  iný typ katalyzátorov, vyrobených zo zliatin kovov, ktoré sú kvapalné  pri izbovej teplote. Jeden takýto katalyzátor pozostáva z katalyticky  aktívneho paládia zmiešaného s kvapalným gáliom. Vyrobili zliatinu gália, india a cínu, ktorá je kvapalná pri izbovej teplote a vedie elektrinu. Striebristú zmes nastriekali na katalyticky aktívny cér a umiestnili ju do  sklenej rúrky spolu s prúdiacou vodou, ktorá pomáha pri premene  CO2 na uhlík. Čistý CO2 vohnali do sklenej skúmavky s elektrickým prúdom. Oxid uhličitý difundoval do tekutého kovu, kde ho cér a elektrina premenili na pevné uhlíky. Celý proces pripomína tak trochu pretočenie emisných hodín, hovoria vedci. Nový proces sa môže uskutočniť pri izbovej teplote. Vyžaduje si  však veľké množstvo energie. Výskum je v ranom štádiu, ale vyzerá  sľubne. Kedy však priemyselné podniky začnú meniť CO2 na uhlie, je  hudbou budúcnosti.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 04/2019.