Z jednej sú dve

Foto Pixabay

Panda červená (Ailurus fulgens) je ohrozený endemický cicavec v pohoriach Himaláje a Hengduan v juhozápadnej Číne a je jediný žijúci člen rodu Ailurus a čeľade Ailuridae. Dosahuje veľkosť mačiek, no vyzerá skôr ako červený medvedík čistotný (Procyon lotor). Žije vo vysokých nadmorských výškach a podobne ako panda veľká (Ailuropoda melanoleuca) sa živí bambusmi. Pandy červené kedysi žili vo veľkej časti Eurázie, ale teraz sú na zozname ohrozených druhov – ich populácia sa zmenšila na iba 10 000 jedincov.
Tím vedcov Čínskej akadémie vied zistil, že dva poddruhy voľne žijúcej populácie pandy červenej – himalájska panda červená (A. f. fulgens) a čínska panda červená (A. f . styani) – sú v skutočnosti dva rôzne druhy. Súčasťou vedeckého výskumu bolo sekvenovanie genómov 65 divokých červených pánd. Vedci zhromaždili vzorky svalov, kože a krvi zo siedmich populačných oblastí. Svoju analýzu zamerali na nájdenie rozdielov v pároch báz DNA na chromozóme Y. Údaje ukázali, že nejde o dva poddruhy, ale o dva rôzne druhy pandy červenej – čínska panda červená má geneticky odlišnú populáciu, jej tvár je červenšia, má menej bielych škvŕn a vzor na chvoste je tmavší. Tiež sa ukázalo, že hranica, ktorá oddeľuje teritóriá týchto dvoch druhov, nie je rieka Nujiang, ako sa pôvodne myslelo, ale rieka Yalu Zanbu.
Naše zistenia sú dôležité pre prežitie oboch druhov, jednoduchšie sa totiž pripravia ochranné opatrenia, ktoré budú pre každý druh najvhodnejšie. Tiež sa môže minimalizovať degeneratívne kríženie oboch druhov, uviedli vedci.

Zo stránky Phys.org spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.