Záhadný sprievodca pulzara

Okolo pulzara v našej Galaxii krúži záhadný objekt, ktorý je buď veľmi ťažkou neutrónovou hviezdou, jednou z najľahších čiernych dier, aké boli kedy objavené, alebo exotickým a dosiaľ nevideným telesom.

Teleskopy MeerKAT, foto wikipédia/Square Kilometre Array Organisation (SKAO)/South African Radio Astronomy Observatory (SARAO), CC BY 3.0

Rádioteleskop MeerKAT v Južnej Afrike sledoval 13 milisekundové pulzary vo hviezdnej kope vzdialenej 40 000 svetelných rokov od Zeme. Ide o typ neutrónových hviezd, ktoré rýchlo rotujú, otáčajú sa v zlomkoch sekundy a vysielajú silné lúče žiarenia ako kozmický maják. V niektorých prípadoch prechádzajú lúče okolo našej planéty s pravidelnosťou, ktorá sa vyrovná atómovým hodinám. Zisťovaním drobných odchýlok môžu vedci usúdiť, či existuje niečo, čo narúša pohyb pulzara.
Tikanie pulzara PSR J0514-4002E odhalilo, že má neviditeľného spoločníka s hmotnosťou približne 2,1- až 2,7-násobku hmotnosti Slnka. Podľa astronóma Ewana Barra z Inštitútu Maxa Plancka a jeho kolegov je objekt príliš ťažký na to, aby išlo o neutrónovú hviezdu. Predpokladá sa, že neutrónové hviezdy sa zrútia do čiernych dier, keď dosiahnu približne dvoj- až trojnásobok hmotnosti Slnka. Keďže však túto deliacu hranicu nikto presne nepozná a ani nevie, čo presne sa stane po jej dosiahnutí, vedci nedokážu určiť, o aký objekt ide.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.