Žiarenie vzdialených planét

Umelecká predstava radiačného pásu LSR J1835+3259, ilustrácia Chuck Carter, Melodie Kao, Heising-Simons Foundation

Astronómovia po prvýkrát spozorovali pás žiarenia obklopujúci objekt mimo našej Slnečnej sústavy. Pás energetických elektrónov obklopuje teleso vo veľkosti Jupitera vzdialené od Zeme asi 18 svetelných rokov. Takéto radiačné pásy umožňujú zistiť tvar magnetického poľa vesmírneho objektu, jeho vnútornú štruktúru a možno aj to, či má mesiace. V našej Slnečnej sústave má každá planéta s magnetickým poľom radiačné pásy. Zem má Van Allenove pásy, prstence elektrónov zachytených zo Slnka. Jupiterove radiačné pásy získavajú väčšinu častíc z vulkanického mesiaca Io. V týchto prípadoch magnetické pole planéty zachytáva elektróny okolo planéty ako svetlušky v pohári.
Astronómka Melodie Kaová a jej kolegovia z Kalifornskej univerzity v Cruz pozorovali objekt s názvom LSR J1835+3259 pomocou siete 39 rádiových antén na celom svete. Spozorovali sme pás, ktorý sa podobá na Jupiterov, ale je 10 miliónkrát jasnejší, hovorí M. Kaová. Objekt je 80-krát hmotnejší ako Jupiter, čo z neho robí buď malú hviezdu, alebo hnedého trpaslíka, teda hviezdne teleso, ktoré nie je dostatočne mohutné na to, aby udržalo jadrovú syntézu.
Záhadou zostáva, odkiaľ sa berú elektróny. Objekt neobieha okolo hviezdy a nevysiela záblesky. Magnetizmus exoplanét je skutočne v plienkach. Kým nebudeme schopní charakterizovať magnetické polia exoplanét, budú nám chýbať celé segmenty ich životných príbehov, uzatvára M. Kaová.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.