Zverejnili zatiaľ najpresnejšiu 3D mapu Mliečnej dráhy

Predstavitelia Európskej vesmírnej agentúry (ESA) zverejnili doteraz najpresnejšiu trojrozmernú mapu galaxie Mliečna dráha, ktorú zhotovili na základe údajov z vesmírneho observatória Gaia.

3d-mapa-mliecna-drahaTo určilo presnú polohu a svietivosť 1,142 miliardy hviezd, z ktorých približne 400 miliónov doteraz vedci nezaznamenali v žiadnom katalógu. Pre viac dva milióny hviezd Gaia vypočítala aj ich vzdialenosť od Zeme a rýchlosť pohybu po oblohe.

Observatórium Gaia v hodnote 740 miliónov eur vyniesla do vesmíru 19. decembra 2013 z Guyanského kozmického centra neďaleko mesta Kourou vo Francúzskej Guyane raketa Sojuz ST-B, pričom monitorovať hviezdy a iné vesmírne objekty začalo v júli nasledujúceho roku. Spomínaná 3D mapa sa skladá z údajov, ktoré Gaia zozbierala počas prvých 14 mesiacov svojej misie. “Táto nádherná mapa, ktorú sme dnes zverejnili, ukazuje hustotu hviezd z celej oblohy a potvrdzuje, že Gaia získala počas prvého roku svojej misie unikátne údaje,” uviedol Timo Prusti z ESA.

V spolupráci s PC Revue, www.pcrevue.sk