Nabi si sám

Elektromobilita sa stala významným fenoménom súčasnosti. S rastúcim záujmom o ňu sa zvyšuje aj počet otázok týkajúcich sa najmä nabíjania autobatérií v domácnostiach.

V domácom prostredí možno nabíjať elektromobil buď z domácej zásuvky, alebo z nabíjacej stanice. Počas nabíjania zo štandardnej striedavej siete využívajú elektromobily vlastné integrované nabíjačky, ktoré usmerňujú striedavý prúd a nabíjajú batérie. Bežná domová zásuvka na 230 V umožňuje nabíjať akýkoľvek moderný elektromobil. Čas nabíjania z domácej zásuvky sa pohybuje v desiatkach hodín.

Bežné zásuvky

Domáca zásuvka musí mať vyhradený vývod rovnako ako iné energeticky náročnejšie prístroje v domácnosti, napríklad umývačka a práčka. Túto zásuvku musí istiť zodpovedajúci prúdový chránič a istič. Nevyhnutná podmienka je osadenie priemyselnej domovej zásuvky, ktorá je schopná dlhodobo prenášať prúd s veľkosťou 8 až 10 A. Toto riešenie je vhodné a štandardne sa používa na nabíjanie elektrobicyklov, elektromotoriek, no na nabíjanie elektromobilov je vhodné len ako príležitostné. Pri nabíjaní elektromobilov sa používa špeciálny kábel, ktorý je zvyčajne súčasťou dodávky elektromobilu a sú v ňom integrované všetky potrebné ochranné prvky tak, aby bola zaistená bezpečnosť elektromobilu aj používateľa. Nabíjanie elektromobilov týmto spôsobom sa s ohľadom na čas nabíjania používa skôr ako núdzové – za 1 hodinu sa podľa typu vozidla zvýši dojazd elektromobilu asi o 14 km. Bežné domové zásuvky nie sú dimenzované na tieto dlhodobé odbery, a tak môžu sčernieť, roztaviť sa, či dokonca spôsobiť požiar.

Nástenná nabíjačka

Ďalší spôsob nabíjania v pohodlí garáže je použitie tzv. wallboxu, teda nástennej nabíjacej stanice. Jej hlavné výhody sú bezpečnosť pre domové rozvody, pre používateľov aj pre elektromobil, možnosť zabezpečeného prístupu k stanici, rýchlejšie nabíjanie ako z domovej zásuvky a možnosť riadenia odberu nabíjacej stanice s prihliadnutím na aktuálny odber domu. Aj wallbox musí mať vyhradený elektrický vývod. Pri použití nabíjacej stanice sa môže elektromobil nabíjať aj viacfázovo až do výkonu 22 kW. V takom prípade nabíjanie trvá iba niekoľko hodín. Tento maximálny výkon si však doma môže dovoliť len málokto. Vo väčšine prípadov majú používatelia doma 25 A hlavný istič, čo pre nabíjaciu stanicu a elektromobil predstavuje max. výkon 3,6 kW (za 1 hodinu zvýšite dojazd elektromobilu asi o 26 km) alebo 11 kW (za 1 hodinu zvýšite dojazd elektromobilu asi o 80 km). Obsluha stanice je jednoduchá, po ukážke vyškoleného technika ju zvládne každý. Za normálnych podmienok pozostáva iba z pripojenia napájacieho kábla k elektromobilu. Pri autorizácii kartou ju stačí priložiť k vyznačenému miestu na nabíjacej stanici a o všetko ostatné sa postará automatika.

Smart wallbox

Pri nabíjaní v domácich podmienkach treba uvažovať aj o technickom zariadení domu (bazén, tepelné čerpadlo…), ale aj o jeho veku a o spôsobe, ako bola urobená elektroinštalácia. Majitelia domu bývajú niekedy prekvapení, že po inštalácii nabíjacej stanice na 11 kW nie sú schopní v dome zapnúť sušičku, práčku, ale ani rýchlovarnú kanvicu. Preto je nevyhnutné nabíjacie stanice vybaviť možnosťou riadenia výkonu nabíjania. Dá sa tak v prípade súbehu viacerých záťaží znížiť od- ber, alebo naopak – je možné riadenie pomocou externého zariadenia, napríklad hodín alebo signálu HDO, a tak nabíjať elektromobil v pevne stanovenom čase, keď v dome nič nebeží alebo je nižšia cena za elektrickú energiu. Jestvujú aj domáce nabíjacie stanice s úložiskami energie. Na toto riešenie možno použiť smart wallbox v kombinácii s hybridným systémom. V skratke sa dá toto riešenie opísať takto: Cez deň nabíjanie batérie domáceho úložiska energie zo solárnych panelov alebo z elektrickej siete (za nižšiu tarifu), po príjazde domov sa energiou z batérií nabíja elektromobil. Nabíjať tak možno vyšším výkonom, než by umožňoval hlavný domový istič. Toto riešenie poskytuje väčší komfort v rýchlosti nabíjania a výraznú úsporu nákladov pri využití elektrickej energie zo solárnych panelov alebo iných alternatívnych zdrojov energie.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 03/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

René Hubinský
Foto BMW