Najstrmšia pozemná lanovka

Časť trasy lanovky z mestečka Schwyz do dedinky Stoos má sklon až 110 %.

Vozne s kabínami sudovitého tvaru sú otočné okolo priečnej osi.

Švajčiarsko sa aj napriek tomu, že je hornatou krajinou, vyznačuje vynikajúcou sieťou železničných i cestných dopravných tepien. Cesty ani železnice, samozrejme, na vrcholky alpských štítov nevedú. Na mnohé z nich sa však dostanete lanovkami, či už visutými alebo pozemnými. Vo Švajčiarsku je približne 60 verejných pozemných lanoviek, ktoré zväčša vedú na turisticky atraktívne vrcholy, ponúkajúce výborný výhľad na horami pretkanú krajinu. Koncom minulého roku uviedli do prevádzky ďalšiu pozemnú lanovku, ktorá vedie z mestečka Schwyz – hlavného mesta rovnomenného kantónu, ktorý dal meno celému Švajčiarsku – do dedinky Stoos. Tá leží v nadmorskej výške 1 300 metrov, má len niečo vyše sto obyvateľov a nejazdia v nej žiadne autá. Lanovku sprevádzkovali po 14 rokoch dôkladného plánovania, výberu najvhodnejšej trasy a výstavby. Najnovšia švajčiarska pozemná lanovka, postavená firmou Doppelmayr, má 1 720 metrov dlhú dráhu a prekonáva výškový rozdiel 743 metrov. Kuriozitou tejto dráhy sú vozne originálneho dizajnu, tvorené štyrmi kabínami sudovitého tvaru, pričom každá z nich má kapacitu 34 cestujúcich. Sudovité kabíny sú otočné okolo priečnej osi, pričom sa podľa sklonu trate natáčajú tak, aby ich podlaha bola stále vodorovná. Vozne sa pohybujú rýchlosťou 36 km/h. Okrem originálneho dizajnu vozňov sa pozemná lanovka Schwyz – Stoos vyznačuje aj jedným svetovým prvenstvom: najstrmšia časť lanovkovej dráhy má sklon 110 %, čo je 47,7 stupňa. Spomenutý rekordný sklon znamená, že na každých sto metrov vodorovnej dĺžky vystúpi dráha o 110 metrov. Výstavba tejto pozemnej lanovky stála 52 miliónov švajčiarskych frankov.

Schéma Dopppelmayr
foto wikipédia/Pakeha

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 02/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

Komentáre