3D prieskum vesmíru

Prístroj VIS (vľavo) a NISP (vpravo) v module Euclid, foto ESA

Červený posun je v astrofyzike efekt spôsobený expanziou vesmíru – čím vzdialenejšia je galaxia, tým extrémnejší je jej červený posun. Poslaním pripravovanej misie Európskej vesmírnej agentúry (ESA) Euclid je merať tvary viac ako miliárd galaxií a presné červené posuny desiatok miliónov galaxií na viac ako jednej tretine oblohy. Galaxie v prieskume Euclid predstavujú 10 miliárd rokov kozmickej histórie a umožňujú vedcom skúmať záhadnú tmavú hmotu a tmavú energiu. Misia Euclid vypustí nový vesmírny teleskop, ktorý je navrhnutý tak, aby fungoval na viditeľných vlnových dĺžkach, aj na blízkej infračervenej vlnovej dĺžke. Základom teleskopu je zrkadlo s priemerom 1,2 metra a dva vedecké prístroje – infračervená kamera (NISP, Near Infrared Spectrometer and Photometer) a kamera snímajúca vo viditeľnej oblasti spektra (VIS, Visible instrument). Prístroj VIS sa postará o presné meranie tvarov galaxií nasnímaním tých najlepších snímok vzdialených galaxií, aké dokáže. Na tento účel prístroj používa mozaiku 36 CCD, z ktorých každá obsahuje 4 000 × 4 000 pixelov. Toto dáva detektoru celkovo asi 600 megapixelov. Detektor NISP obsiahne najväčšie zorné pole zo všetkých infračervených prístrojov vypustených do vesmíru. Bude uskutočňovať spektroskopické merania galaxií, čo spočíva v rozdelení ich svetla na jednotlivé vlnové dĺžky. Bude tak možné odvodiť červené posuny, čo vedcom umožní odhadnúť vzdialenosť od danej galaxie. Misia Euclid sa tak stane najväčším a najpresnejším 3D prieskumom vesmíru, aký sa kedy vykonal.

Zo stránky ESA spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.