Ako zdravo starnúť

Bunky neustále vyrábajú nové proteíny, ale podobne ako automobilky, aj ony produkujú nepodarky. Vedci tvrdia, že práve tieto chybné proteíny potom urýchľujú starnutie. Výskum na Zürišskej univerzite sa zameral na ribozómy, bunkové linky na zostavovanie bielkovín.

Keď tieto organely dostanú z jadra pokyn na vytvorenie určitého proteínu, spájajú aminokyseliny v špecifickom poradí. Tento proces, známy ako translácia, však nie je dokonalý. Raz za čas sa stane, že ribozóm vloží nesprávnu aminokyselinu. Takéto chyby môžu spôsobiť, že proteín sa nesprávne zloží a stane sa pre bunku toxickým. Už v roku 1963 chemik Leslie Orgel vyslovil názor, že takéto chyby pri translácii sa budú hromadiť, až kým bunka nezomrie, ale vedci vtedy nenašli pre túto teóriu dostatok dôkazov.
Molekulárny biológ Erik Böttger a jeho tím v Zürichu tentoraz geneticky upravili myši tak, aby mali ribozómy náchylné na chyby. Táto zmena viedla k väčšiemu počtu chýb počas translácie a popri iných neduhoch sa pri zvieratách prejavili aj príznaky rýchlejšieho starnutia. Nepresná syntéza bielkovín je kľúčovým hráčom pri starnutí, hovorí E. Böttger. Podľa neho teraz možno uvažovať o stratégiách zdravého starnutia vrátane vývoja liekov, ktoré by zvýšili presnosť translácie.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.