Antický parfum s pačuli

Analýzy obsahu fľaštičky z rímskeho hrobu odhalili, že jednou z jej zložiek bolo pačuli. Táto vôňa je základom moderných parfumov, ale jej používanie Rimanmi doteraz nebolo známe. Výskumníci objavili kremennú fľaštičku z 1. storočia vedľa spopolnených pozostatkov asi 40-ročnej ženy v španielskom meste Carmona, ktoré bolo kedysi dôležitou rímskou osadou. Vnútri uzavretej fľaše sa nachádzala pevná hmota – zachovaný pôvodný obsah.

Pačula pravá, foto Flickr/ Forest and Kim Starr, CC BY 2.0

Staroveké recepty na výrobu parfumov už skôr odhalili, že Rimania miešali vonné výťažky s rastlinnými olejmi, napríklad olivovým, a vedci našli stopy kvetinových extraktov vo fľaštičkách na uchovávanie kozmetiky. Toto je však prvý prípad, keď sa podarilo identifikovať zdroj vône: fľaštička obsahovala pačuli a rastlinný olej. Pačuli sa získava z tropickej rastliny pačuly pravej (Pogostemon cablin) z juhovýchodnej Ázie. Do Ríma sa zrejme dostala prostredníctvom obchodných sietí. Existujú výskumníci, ktorí sa usilujú znovu vytvoriť staroveké parfumy. Toto im poskytne dôležitý návod, uviedol chemik José Rafael Ruiz Arrebola z Cordóbskej univerzity.
Nález však neznamená, že celá Rímska ríša voňala po pačuli. To, že parfum bol vyrobený z exotickej esencie, poukazuje na bohatého majiteľa. Nie je tiež jasné, či bol určený na každodenné používanie alebo mal iný význam.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.