Astronomické kalendárium júl

Júlové Slnko vychádza nad obzor najskôr v rámci celého roku. Zaujímavosťou tohto mesiaca je, že Zem sa 7. júla o 6:16 LSEČ dostane najďalej od Slnka. Hovoríme, že Slnko sa nachádza v apogeu alebo Zem v aféliu a budú od seba vzdialené 152,1 mil. km. 20-21 Slnko a Zem vzdialenosti

Východy a západy Merkúru s Venušou takmer splývajú s východmi a západmi Slnka. Preto by sme svoju pozornosť mali upriamiť na Mars so Saturnom, ktorí dominujú júlovej oblohe. Tieto planéty nájdeme v blízkosti hviezdy Antares (súhvezdie Škorpión). Práve s hviezdou Antares vytvárajú na južnej oblohe neprehliadnuteľný trojuholník. V dňoch 14. a 15. júla nájdeme v ich blízkosti aj Mesiac a 9. júla nájdeme mesačný nov blízko Jupitera.

Kométy
Okrem pozorovania planét nezabudnime aj na iné objekty nočnej oblohy. Teraz by sme mohli svoju pozornosť upriamiť napríklad na kométu 9P/Tempel, stále viditeľnú v našich zemepisných šírkach. Jej jasnosť je síce za hranicou pozorovateľnosti voľným okom, ale pomocou ďalekohľadu nám akiste poskytne neopakovateľný zážitok. Jej odhadovaná magnitúda dosahuje číslo 10,8 a nájdeme ju v súhvezdí Panny. Omnoho priaznivejšiu magnitúdu (6) nám ponúka kométa C/2013 X1 (PanSTARRS), ale v súhvezdí Kentaura, nízko nad obzorom, bude dostupnejšia pre pozorovateľov z južnej pologule. Skúsenejší pozorovatelia vybavení astronomickou technikou sa môžu zamerať aj na kométy 81P/Wild 2, C/2014 S2 (PanSTARRS) alebo C/2014 W2 (PanSTARRS).

Meteory
Nezabúdajme aj na meteory, konkrétne tento mesiac na δ Akvaridy v súhvezdí Vodnár, ktoré sa začnú objavovať na nočnej oblohe 12. júla (posledný meteor z tohto roja uvidíme 23. augusta). Maximum dosiahnu v noci 28. júla a 29. júla nadránom. Tento roj však nebude na meteory veľmi bohatý (15 – 20 meteorov za hodinu) a k pozorovateľnosti neprispeje ani Mesiac v poslednej štvrti. Lepšie podmienky na pozorovanie nám poskytne známy meteorický roj Perzeidy, ktoré začnú byť na oblohe viditeľné už od 17. júla (do 24. augusta s frekvenciou 150 meteorov za hodinu). Tretím júlovým rojom sú α Kaprikornidy aktívne od 3. júla do 15. augusta, ale tiež s nízkou frekvenciou, a to len päť meteorov za hodinu.

NASA Vesmírna sonda Juno, v pozadí Jupiter

Na Jupiteri pristane sonda Juno
Nezanedbateľnou astronomickou udalosťou tohto mesiaca je aj pristátie sondy Juno na povrchu Jupitera 4. júla po jej päťročnej ceste medziplanetárnym priestorom. Sonda odštartovala zo Zeme 5. augusta 2011 a jej úlohou bude študovať atmosféru a magnetické pole tohto plynného obra. Aktívna by mala byť do októbra 2017.

Mgr. Viktória Zemančíková, Slovenský zväz astronómov