Chemická vojna s komármi

Myši infikované vírusmi dengue alebo zika vylučujú chemikáliu, ktorá láka komáre Aedes aegypti – a tie potom prenášajú vírusy na nových hostiteľov vrátane ľudí. Vedci už vedeli, že niektoré druhy komárov sa radšej hostia na zvieratách s parazitom spôsobujúcim maláriu. Dosiaľ sa však nevedelo, či to isté platí aj pre iné vírusy.

Komáre Aedes aegypti, foto Flickr/NIAID, CC BY 2.0

Komáre priťahuje látka acetofenón, ktorá ľuďom vonia ako pomarančový kvet. Mikrobiológ Gong Cheng z Univerzity Čching-chua v Pekingu s kolegami zistili, že myši infikované vírusmi dengue alebo zika vylučujú 10-krát viac acetofenónu ako neinfikované zvieratá. Aj ľudia infikovaní horúčkou dengue uvoľňujú viac tejto chemickej látky ako zdraví jedinci. Vzorky odobraté z podpazušia infikovaných ľudí tiež pôsobili ako silné magnety na komáre.
Acetofenón pochádza z baktérií. Infekcia zastavuje tvorbu antimikrobiálneho proteínu RELMα, čo umožňuje mikroorganizmom vylučujúcim acetofenón prosperovať. Vedci však zistili, že zložka niektorých liekov na akné môže myšiam obnoviť RELMα. Infikované zvieratá kŕmené derivátom vitamínu A nazývaným izotretinoín produkovali menej acetofenónu a menej priťahovali komáre. Podávanie izotretinoínu ľuďom by mohlo znížiť prenos vírusu dengue tým, že infikovaní jedinci by nepriťahovali hmyz, ktorý cicia krv.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.