Genetické tajomstvá múmií

Boha Anubisa (na obrázku pri návšteve múmie) spájali v starovekom Egypte s mumifikáciou a pohrebnými rituálmi. Foto wikipédia

Múmie Egypta odhalili nové tajomstvo – niektoré z nich majú v génoch len minimum stôp subsaharského pôvodu, ktorý je taký výrazný v genetickom dedičstve dnešných Egypťanov. Africké dedičstvo dnešných obyvateľov Egypta teda môže byť výsledkom obchodu s otrokmi počas posledných 1 500 rokov. Vedci preskúmali genómy 93 múmií, žijúcich medzi rokmi 1300 pred Kristom (Nová ríša) a 30 rokov pred Kristom (obdobie Rimanov). Profesor Johannes Krause z nemeckého Inštitútu Maxa Plancka uviedol, že ich hlavným cieľom bolo zistiť, aký vplyv na populáciu malo dobytie Egypta rôznymi inými mocnosťami. Táto otázka sa dá vykopávkami a historickými záznamami len veľmi ťažko zodpovedať. Krause preto odobral vzorky organického materiálu z kostí a zubov múmií a neskôr z nich získal DNA. Po overení, že naozaj ide o prastarú DNA a nie novodobú kontamináciu, porovnal vzorky so vzorkami dnešných Egypťanov. Výsledky boli presným opakom toho, čo so svojím tímom čakal – starovekí Egypťania nemali so subsaharskými Afričanmi takmer nič spoločné. Títo dávni ľudia boli najpríbuznejší populáciám z oblasti tzv. Úrodného polmesiaca a ľuďom z územia dnešného Izraela.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2017.