Gravitačné vlny

Pohľad umelca na splývanie dvoch čiernych
dier, ilustrácia LIGO/Caltech/MIT/Sonoma
State/Aurore Simonnet

Svoju premiéru nedávno zažila nová skupina potenciálnych vĺn v časopriestore – s dôrazom na slovo potenciálnych. Po uvoľnení kritérií na určovanie toho, čo sa bude považovať za dôkaz gravitačných vĺn, fyzici identifikovali 1 201 rôznych možných otrasov. Väčšina z nich boli zrejme len výkyvy v dátach napodobňujúce vesmírne vibrácie, uviedol výskumný tím na arXiv.org. Takto sa do nového súhrnu dostalo viac falošných poplachov, ale môžu byť medzi nimi aj niektoré slabé, ale skutočné signály, ktoré by inak boli prehliadnuté, a to by mohlo odhaliť nové vzrušujúce informácie o zdrojoch gravitačných vĺn.
Vedci teraz môžu hľadať znaky, ktoré by mohli potvrdiť niektoré neisté detekcie, ako sú napríklad svetelné záblesky na oblohe z kozmických zrážok. Gravitačné vlny zvyčajne vznikajú pri zrážkach hustých, masívnych objektov ako čierne diery alebo neutrónové hviezdy, pozostatky mŕtvych hviezd. Fyzici pre nové sčítanie opätovne analyzovali šesťmesačné údaje z amerického detektora gravitačných vĺn LIGO a európskeho detektora Virgo. Už v predchádzajúcich analýzach identifikovali 39 udalostí ako pravdepodobné gravitačné vlny.
Osem udalostí, ktoré neboli predtým identifikované, má šancu byť uznaných za legitímne – s viac ako 50-percentnou pravdepodobnosťou totiž pochádzajú zo skutočnej kolízie. Fyzici analyzovali údaje z týchto ôsmich udalostí, aby zistili, ako k nim mohlo dôjsť. V jednej z nich sa mohli zraziť dve čierne diery, ktoré splynuli do obrovskej čiernej diery s hmotnosťou asi 180-krát väčšou ako hmotnosť Slnka, čo by z nej robilo najväčšie doteraz pozorované splynutie čiernych dier. Ďalšou udalosťou by mohol byť vzácny prípad čiernej diery pohlcujúcej neutrónovú hviezdu.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.