Hasiaci systém v bombardéri

Vojenské lietadlo brazílskej firmy Embraer získalo vďaka novému hasiacemu systému kvalifikáciu na hasenie rozsiahlych požiarov počas nízkeho preletu.

Foto Embraer

Tohtoročné jarné aj letné obdobie sa vyznačovali podpriemernými zrážkami. To viedlo k vysychaniu trávnatých aj lesných porastov a následne k poklesu úrody. Ďalším negatívnym dôsledkom sucha bol nárast lesných požiarov, ktoré sa rýchlo šírili po vyschnutom podloží. Výsledkom boli veľkoplošné a len s obrovskou námahou hasiteľné požiare ako ten voblasti Českého Švajčiarska pri hraniciach s Nemeckom. Napokon sa ho podarilo dostať pod kontrolu najmä pomocou tzv. vodných bombardérov, ktoré pri nízkych preletoch dokážu vypúšťať na kritické miesta veľké množstvá vody (prípadne aj retardantu).
Lietadiel, ktoré sú vyrobené ako hasiace, je relatívne málo a vyrába ich iba niekoľko výrobcov. Najznámejšími vodnými bombardérmi sú ruské lietadlá typu Beriev Be-200 a kanadské lietadlá typu Canadair CL-415. Oba typy vyvinuli na hasenie zo vzduchu a majú systém napĺňania nádrží počas jazdy lietadla po vodnej hladine. Okrem týchto typov existujú aj hasiace lietadlá, ktoré sú špecifickou verziou lietadiel určených pôvodne na iný účel. Na takúto konverziu sa hodia najmä vojenské transportné lietadlá.
Najnovším príkladom je počin brazílskej firmy Embraer, ktorá nedávno dokončila certifikačné testy hasiaceho systému MAFFS II inštalovaného na svojom vojenskom transportnom lietadle C-390 Millenium (toto lietadlo s nosnosťou 26 ton vykonalo prvý vzlet 3. februára 2015). Úspešná certifikácia hasiaceho systému znamená, že lietadlo získalo kvalifikáciu na hasenie rozsiahlych požiarov počas nízkeho preletu. Hasiaci systém MAFFS II má modulárnu konštrukciu a možno ho podľa potreby do lietadla namontovať a potom opäť vymontovať.
Súčasťou modulu sú dva kompresory na natlakovanie nádrže, pričom pri pôvodnom systéme MAFFS sa museli nádrže natlakovať na zemi, ešte pred vzletom. Ďalšou zmenou je zvýšenie objemu nádrže na 11 000 litrov. Pôvodný systém mal päť nádrží s celkovým objemom 10 000 litrov. Významnou novinkou je vypúšťanie hasiaceho prostriedku hadicou vedenou cez špeciálnu tesniacu zátku v bočných dverách lietadla. Počas hasenia teda nemusí byť sklopená zadná rampa, čo prispieva k zníženiu odporu a tým aj spotreby.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.