Horúčava robí z lariev vegetariánov

3-6-zabaJednu z najväčších hrozieb pre biodiverzitu predstavujú zmeny klímy. Postupným zvyšovaním globálnej teploty sú najviac postihnuté obojživelníky. Tím vedcov z univerzít v portugalskom Lisabone a švédskej Uppsale študoval, ako vlny horúčav ovplyvňujú voľbu potravy pri troch druhoch žiab, vyskytujúcich sa na Pyrenejskom  polostrove. Obojživelníky sú mimoriadne citlivé na globálne otepľovanie, pretože majú priepustnú kožu a komplexný životný cyklus, pozostávajúci z vodného larválneho štádia a suchozemského štádia. V skutočnosti už teraz pozorujeme rapídny úbytok ich populácie i ich vymieranie v globálnom meradle, a preto sa v ostatných desaťročiach stali stredobodom štúdia a programov na ich zachovanie, povedal Germán Orizaola, spoluautor štúdie uverejnenej v časopise Ecology. Larvy troch druhov žiab skúmali v troch odlišných prostrediach: s čisto vegetariánskou potravou, so živočíšnou potravou a zmiešanou potravou. Práve prostredie so zmiešanou potravou umožnilo vedcom určiť, či a ako sa menili stravovacie zvyklosti lariev pri zmene teploty. Najdôležitejším výsledkom výskumu bolo, že všetky tri druhy lariev začali pri rastúcej teplote prijímať viac rastlinnej potravy.

RM