Hrubá kôra Marsu

Silné zemetrasenie na Marse pomohlo vedcom zistiť hrúbku jeho kôry. V máji 2022 planétou otriaslo zemetrasenie s magnitúdou 4,7, ktoré trvalo viac ako šesť hodín. Seizmologická sonda NASA InSight zaznamenala vlny, ktoré obleteli Mars až trikrát. To vedcom umožnilo odvodiť hrúbku marťanskej kôry. Seizmológ Doyeon Kim a jeho kolegovia z ETH Zürich zistili, že kôra je hrubá od 42 do 56 kilometrov, približne o 70 % hrubšia ako pozemská. Zároveň je však nekonzistentná, čo by mohlo vysvetliť výškové rozdiely medzi severnou a južnou pologuľou Marsu.

Severnú pologuľu Marsu tvoria väčšinou nížiny (zobrazené modrou farbou), zatiaľ čo južná je hornatejšia, foto ETH Zurich/MOLA Science Team.

Vedci sa dosiaľ domnievali, že príčinou rozdielnych výšok mohla byť odlišná hustota hornín na severe a juhu Marsu. D. Kim a jeho kolegovia však zistili, že kôra je na severnej pologuli tenšia, takže horniny na oboch pologuliach majú pravdepodobne rovnakú priemernú hustotu. Zistili tiež, že veľká časť vnútorného tepla Marsu pochádza z kôry, z rádioaktívnych prvkov, ako sú draslík, urán a tórium. Odhaduje sa, že 50 až 70 % týchto prvkov sa pravdepodobne nachádza v kôre, a nie v spodnom plášti. To v rozpore s názorom, že červená planéta je mŕtva, naznačuje, že v niektorých častiach Marsu neustále prebieha vulkanická činnosť.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.