Husté jadro Marsu

Srdce Marsu je veľké ako náš Mesiac a takmer dvakrát hustejšie. Naznačujú to otrasy spôsobené zemetrasením a dopadom meteoritu, ktoré prešli jadrom planéty. Vlny umožnili spresniť odhady jeho veľkosti, hustoty a zloženia. Na jedno zemetrasenie na odvrátenej strane sme čakali viac ako 900 dní. Potom, o 24 dní neskôr, došlo k dopadu meteoritu, uviedla seizmologička Jessica Irvingová z Bristolskej univerzity.

Seizmometer InSight SEIS na povrchu Marsu, foto NASA/JPL-Caltech

Udalosti zachytila sonda NASA InSight, ktorá monitorovala seizmickú aktivitu na Marse do decembra 2022. Počas svojej 1 480-dňovej činnosti modul zachytil záchvevy viac ako 1 000 marsotrasení a niekoľko nárazov. Za celý čas však zaznamenal len dva otrasy na odvrátenej strane planéty.
Analýzou seizmicity prechádzajúcej jadrom z týchto dvoch udalostí J. Irvingová a jej kolegovia zistili, že jadro Marsu má polomer 1 780 až 1 810 kilometrov a hustotu 6 200 kilogramov na kubický meter. Polomer je o niečo menší, ako sa odhadovalo a približne o polovicu menší ako kombinované vrstvy jadra Zeme. Jadrá oboch planét tvoria asi polovicu ich hrúbky.
Vedci odhadujú, že jadro Marsu je z väčšej časti tvorené zliatinou tekutého železa a približne 15 % tvorí síra. Vodík, kyslík a uhlík predstavujú spolu asi 5 %. Zistenia sa zhruba zhodujú s predchádzajúcimi analýzami zloženia marťanských meteoritov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.