Jablká plné baktérií

Foto Pixabay

Podľa výskumu rakúskych vedcov z Technickej univerzity v Štajerskom Hradci (Graz) typické jablko obsahuje viac ako 100 miliónov baktérií. Najviac baktérií pritom podľa výskumníkov nie je prekvapujúco na šupke, ale v dužine a jadierkach. Vedci však zároveň upokojujú, pretože mikroorganizmy sú dôležité pre našu zdravú črevnú mikroflóru. Surové ovocie a zelenina sú dôležitým zdrojom užitočných črevných mikróbov, vysvetľuje profesorka Gabriele Bergová. Keďže doteraz sa nevedelo, aké množstvo a ktoré baktérie sú v skutočnosti v ovocí, rakúski vedci sa rozhodli preskúmať mikrobióm jablka. Ako vzorku analyzovali odrodu Arlet a individuálne preskúmali rôzne zložky ovocia, ako sú stopky, šupy, semená a dužina. Okrem toho porovnávali konvenčne pestované jablká s organickou odrodou. Výsledky ukázali, že jablko sa hmýri baktériami. Odhadujeme, že bežné 240-gramové jablko obsahuje v priemere 114 miliónov baktérií, hovorí G. Bergová. Zaujímavé je, že najmä jadrá sa javia ako bakteriálne hotspoty. Vedci totiž zistili, že tu sa sústreďuje veľká časť mikróbov. Zvyšok sa nachádza najmä v dužine, šupky sú obývané skôr mierne. Rakúski vedci v rámci svojho výskumu porovnávali aj biojablká s jablkami z konvenčného poľnohospodárstva. V oboch pritom objavili približne rovnaký počet baktérií. Aby sa vedci dozvedeli viac o bakteriálnej komunite tohto populárneho ovocia, chcú sa v budúcnosti zaoberať aj inými odrodami.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 09/2019.