Jedinečné mlieko

Ilustračné foto Pixabay

Ľudské materské mlieko obsahuje veľa známych antimikrobiálnych a imunomodulačných molekúl vrátane imunoglobulínov, antimikrobiálnych peptidov a mastných kyselín. Vedci pod vedením profesora Patricka M. Schlieverta z Iowskej univerzity skúmali malú molekulu nazývanú glycerol monolaurát (GML) v ľudskom mlieku a výsledky porovnávali s kravským mliekom a s antimikrobiálnou a protizápalovou dojčenskou výživou. Ľudské mlieko obsahovalo 3 000 µg/ml GML v porovnaní s 150 μg/ml v kravskom mlieku; dojčenská výživa neobsahovala GML. Aj v prípade testovaných baktérií (Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Clostridium perfringens, Escherichia coli) bolo ľudské mlieko väčšmi antimikrobiálne ako kravské či dojčenská výživa. Naše zistenia ukazujú, že vysoké hladiny GML sú jedinečné pre ľudské mlieko a silne inhibujú rast patogénnych baktérií, uviedol spoluautor štúdie Donald YM Leung, profesor univerzitnej nemocnice National Jewish Health v americkom Denveri. Profesor Schlievert dopĺňa kolegu: Aj keď antibiotiká dokážu bojovať s bakteriálnymi infekciami u dojčiat, zabíjajú prospešné baktérie spolu s patogénnymi. GML je oveľa selektívnejší, bojuje iba s patogénnymi baktériami a zároveň umožňuje prospešným druhom prospievať. Keďže sa ukázalo, že ľudské mlieko zároveň inhibuje rast testovaných baktérií, zatiaľ čo kravské mlieko ani dojčenská výživa nemali v tomto smere nijaký účinok, vedci si myslia, že GML má veľký prísľub ako potenciálna doplnková látka ku kravskému mlieku a dojčenskej výžive, ktorá by mohla podporovať zdravie dojčiat.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.