Nielen v prírodovedných, ale aj v spoločenských a humanitných odboroch môžu vedci do výskumu úspešne zapájať verejnosť.
Projekty občianskej vedy, ktoré zapájajú do výskumu verejnosť, sa najčastejšie zameriavajú na biodiverzitu a ochranu životného prostredia. Často čerpajú z tradície učených spoločností a amatérskych prírodovedcov, ktorí, hoci nemuseli získať formálne vedecké vzdelanie, svojím úsilím významne prispeli k pokroku vo svojom odbore (napríklad prvá slovenská botanička Izabela Textorisová, pozri Quark 3/2024). Zo sveta však poznáme viacero príkladov použitia participatívneho prístupu k výskumu aj v spoločenských a humanitných vedných odboroch.

Kvalita života v mestách
Jedným z prvých priekopníkov bol jazykovedec Georg Wenker. Keď pôsobil v knižnici na univerzite v Marburgu, posielal do škôl v rôznych častiach Nemecka listy so súborom štandardných viet (od jednoduchých až po zložité), ktoré mu miestni učitelia preložili do svojho nárečia. Pomocou ich odpovedí vytvoril rozsiahly atlas nemeckého jazyka. Wenkerove dáta sú doteraz cenné pre vedu.
V posledných rokoch sú čoraz častejšie projekty, ktoré sa zaoberajú kvalitou života v mestách a inklúziou. Môžu poskytnúť hlas vo verejnej diskusii o podobe mesta deťom, menšinám či zdravotne znevýhodneným občanom alebo zmapovať konkrétny aspekt života v meste a navrhnúť politiky na jeho zlepšenie (ako projekt Sesafety, ktorý pomocou mobilnej aplikácie zaznamenáva pocit bezpečia občanov v rôznych verejných priestoroch mesta).
Inštitúcie ako múzeá, galérie a knižnice tiež vytvárajú vlastné projekty, ktorými zvyšujú viditeľnosť svojho obsahu a podporujú ľudí k práci s ním – napríklad knižnica môže oživiť zbierku historických pohľadníc tým, že vyzve občanov, aby našli miesta z pohľadníc, vytvorili ich súčasnú fotografiu a diskutovali o zmenách.
Občianska veda v školách
Na Slovensku sme zaznamenali projekt Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV pod názvom Súčasné obrazy socializmu reflektujúci nedávnu históriu, ktorého súčasťou bol aj výskum rodinnej histórie. Žiaci základných a stredných škôl si vybrali z rodinného albumu fotografiu z čias socializmu, diskutovali o nej s blízkymi, ktorí tie časy zažili, spoznali príbeh fotografie a okolnosti jej vzniku. Výstupom projektu neboli len rozhovory a publikácie, ale aj vzorové hodiny pre pedagógov základných a stredných škôl o slobode v zamestnaní za socializmu a v súčasnosti, o mýtoch o socializme (Žilo sa vtedy lepšie?) a o fenoméne udávania.
Európska výzva IMPETUS
Tento druh projektov môže v tomto období získať podporu v európskej výzve IMPETUS (7. 1. až 13. 3. 2025). Témami ročníka sú Obehové hospodárstvo v komunitách a Občianska veda pre spravodlivú spoločnosť. Podporí projekty zamerané na ochranu demokracie a ľudských práv, prístup k vedomostiam a pravdivým informáciám (boj s dezinformáciami a komunikácia vedy s verejnosťou umožňujúca občanom robiť informované rozhodnutia v záležitostiach, ktoré sa ich týkajú), mier a inklúziu (ochrana ohrozených komunít a podpora rovnoprávnych postupov, ktoré zabezpečujú, aby sa všetci ľudia cítili v spoločnosti vítaní).
Vedecká knižnica CVTI SR