Marsotrasenie

Foto NASA/JPL-Caltech

O obdobe zemetrasenia na Marse sa doteraz len špekulovalo. Seizmograf SEIS americkej planetárnej sondy určenej na seizmický výskum vnútornej stavby Marsu InSight však nedávno zaznamenal prvé otrasy, ktoré podľa vedcov pochádzajú zvnútra planéty. Objav oznámilo francúzske Národné centrum pre výskum vesmíru (CNES), ktoré seizmograf SEIS vyrobilo a prevádzkuje. Otrasy na Marse zaznamenali už prístroje americkej sondy z programu Viking, boli však namontované v hornej časti sond, takže získané údaje sa nepovažujú za priveľmi kvalitné. Naopak seizmograf SEIS, ktorý bol na palube InSight, leží teraz priamo na povrchu Marsu a zatiaľ zaznamenal štyri otrasy. Ten hlavný, o ktorom francúzsky tím tvrdí, že to bolo marsotrasenie, sa udial 6. apríla. Otrasy zachytili oba senzory na SEIS – francúzsky vysokofrekvenčný aj britský nízkofrekvenčný. Zvyšné tri otrasy vedci ešte nedokázali určiť, takže je možné, že záchvevy vyvolali dopad meteoritu na povrch či silné nárazy vetra. Sonda InSight pristála na Marse vlani v novembri. Považuje sa za prelomovú misiu, lebo je to vôbec prvý projekt, ktorý sa zameriava na výskum vnútra Marsu, nie na jeho povrch. Okrem seizmických meraní zisťuje aj tepelný tok v planetárnej kôre, na palube má tiež rádiolokátor na meranie chýb v rotácii Marsu, čo vedcom pomôže zistiť podrobnosti o planetárnom jadre. Odborníci tiež očakávajú, že sonda potvrdí prítomnosť tečúcej vody pod povrchom planéty.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 06/2019.