Mikróby zlepšujú čaj

Kvalitu šálky čaju možno zvýšiť úpravou mikrobiálneho spoločenstva, ktoré obýva korene rastliny, uvádzajú vedci v časopise Current Biology. Stačí naočkovať korene baktériami, ktoré podporujú syntézu aminokyseliny teanín.

Čajová hora vo Wuyishane v Číne, foto Wei Xin

V čaji je niečo, čo nám pomáha zotaviť sa, hovorí bunkový biológ Zhenbiao Yang z Inštitútu moderných technológií v čínskom Šen-čene. Štúdie naznačujú, že chemická látka, ktorá nám pomáha spať, je teanín. Ten navyše dodáva čaju umami, chuť, ktorá sa často opisuje ako pikantnosť. Z. Yang a jeho tím analyzovali mikrobiálne spoločenstvá obývajúce korene dvoch odrôd čaju oolong: sladkej odrody s nízkym obsahom teanínu nazývanej maoxie a odrody s vysokým obsahom teanínu nazývanej rougui. Na koreňoch rougui našli viac mikróbov metabolizujúcich dusík, ktorý čajové rastliny premieňajú na teanín.
Z koreňov rougui potom vytvorili zmes mikroorganizmov, ktorú nazvali SynCom. Pôdu so sadenicami naočkovali živým alebo mŕtvym SynComom a pridali roztok s malým alebo veľkým obsahom dusíka. Po 20 dňoch zistili, že pridanie živého SynComu zvýšilo hladinu teanínu v každej z odrôd. Účinok bol výraznejší v podmienkach s menším obsahom dusíka – listy maoxie očkovanej živým SynComom obsahovali takmer 0,007 miligramov na gram teanínu, čo je o 0,005 mg/g viac ako maoxie s mŕtvym SynComom.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.