Na hraniciach našej Galaxie

Fosfor je spolu s dusíkom, uhlíkom, vodíkom, kyslíkom a sírou jedným zo šiestich základných prvkov pre život na Zemi. Dosiaľ ako jediný z nich v najvzdialenejších častiach našej Galaxie chýbal. Astronómovia z Arizonskej univerzity v Tucsone zamerali rádioteleskopy na prachový oblak plynu na okraji Mliečnej cesty. Oblak má teplotu -248 °C, len 25 stupňov nad absolútnou nulou, a nachádza sa asi 74 000 svetelných rokov od galaktického jadra, čo je takmer trojnásobok vzdialenosti Zeme od jadra našej Galaxie. Podľa astrochemičky Lilie Koelemayovej sú v ňom stopy radikálu, obsahujúceho jeden atóm fosforu a jeden atóm kyslíka, a nitridu fosforu.

Panoramatický záber Mliečnej cesty, foto ESO/S. Brunier

Tento prvok vzniká len v supernovách. Vo vonkajšej časti Mliečnej cesty však nie je veľa materiálu na dostatočne veľké hviezdy končiace život mohutnou explóziou, pri ktorej by sa prvok uvoľnil. Za hranicou 49 000 svetelných rokov od jadra našej Galaxie je známy iba jeden pozostatok supernovy. Jedným zo spôsobov, ako sa fosfor mohol dostať do vonkajšej časti Galaxie, je supernova bližšie k jadru, ktorá aktivovala galaktickú fontánu, uviedla astrochemička Lucy Ziurysová. Supernova exploduje, materiál sa vymrští z galaktickej roviny a usadí sa pri galaktickom okraji. Nájdenie prvkov pre život na okraji Galaxie podľa L. Ziurysovej podnieti hľadanie najvzdialenejších miest, kde by sa mu mohlo dariť.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.