Naďalej záhadný Ötzi

Predkovia ľadového muža Ötziho boli zrejme iní, ako si vedci doteraz mysleli. V roku 2012 vedci zostavili kompletný obraz Ötziho genómu, ktorý naznačil, že zamrznutá múmia nájdená v roztápajúcom sa ľadovci v Tirolských Alpách, mala predkov z kaspickej stepi. Ľadový muž má však asi 5 300 rokov, zatiaľ čo ďalší ľudia so stepnými predkami sa v genetických záznamoch strednej Európy objavili až pred približne 4 900 rokmi. Ötzi je príliš starý na to, aby mal takýto typ predkov, tvrdí archeogenetik Johannes Krause z Inštitútu Maxa Plancka v nemeckom Lipsku.

Foto Marco Samadelli, Gregor Staschitz/South Tyrol Museum of Archaeology/EURAC via AP

J. Krause a jeho kolegovia zistili, že genóm bol kontaminovaný DNA moderných ľudí. Nová analýza odhalila iný pôvod: 90 % Ötziho genetického dedičstva pochádza od neolitických poľnohospodárov, čo je však podľa Krauseho nezvyčajne veľa. Nový genóm odhaľuje, že Ötzi mal mužskú plešatosť a veľmi tmavú pokožku. Gény svetlej pleti sa rozšírili až pred 4 000 až 3 000 rokmi, keď sa prví poľnohospodári začali živiť rastlinnou stravou a nezískavali toľko vitamínu D z rýb a mäsa ako lovci. Zmeny farby pleti však trvali tisíce rokov, kým sa stali bežnými. Ľudia, ktorí žili v Európe pred 40 000 rokmi a pred 8 000 rokmi, boli rovnako tmaví ako ľudia v Afrike, čo dáva zmysel, pretože odtiaľ ľudia prišli, hovorí Krause.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.