Najbližší príbuzní človeka

Šimpanz bonobo, foto Pixabay

Nová štúdia svalového ústrojenstva šimpanzov bonobo naznačuje, že tieto ľudoopy sú nám anatomicky možno príbuznejšie než šimpanzy učenlivé. Túto možnosť už dávnejšie naznačil molekulárny výskum, no spomínaná štúdia je prvá, ktorá detailne porovnala anatómiu týchto troch druhov. Profesor Bernard Wood z Univerzity Georgea Washingtona uviedol, že svaly šimpanzov bonobo sú našim svalom najviac podobné. Vedci zastávajú názor, že ľudia sa od spoločných predkov šimpanzov učenlivých a šimpanzov bonobo oddelili pred približne ôsmimi miliónmi rokov, pričom spomínané dva druhy šimpanzov sa odčlenili len pred približne dvoma miliónmi rokov. Po tom, čo sa oba tieto druhy šimpanzov vybrali svojou vlastnou cestou, začali nadobúdať rozdielne vlastnosti a telesné črty (aj keď z geografického hľadiska boli susedia – delila ich len rieka Kongo). Napriek tomu, že svaly šimpanzov bonobo sú podobnejšie ľudským svalom než svaly šimpanzov učenlivých, nie je mozaika evolúcie týchto troch druhov až taká jednoznačná. Od oboch druhov šimpanzov majú ľudia približne tri percentá rovnakých genetických vlastností.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2017.