Obnovenie stratených spomienok?

Výskum na myšiach ukázal, že existuje šanca vrátiť stratenú pamäť pacientom s Alzheimerovou chorobou.

Časť mozgu (hippokampu) myší v skorom štádiu Alzheimerovej choroby. Zelenou označené bunky, kódujúce pamäť strachu, sú označené svetlocitlivým proteínom, foto Dheeraj Roy, MIT

Vedci pri obnovovaní stratených spomienok použili techniku nazvanú optogenetika. Využíva špeciálne modré svetlo na aktiváciu buniek označených zvláštnym fotocitlivým proteínom. Testované myši vystavili vedci slabým elektrickým impulzom, na ktoré zvieratá rýchlo zabudli. Potom im však stimulovali označené bunky v mozgu svetlom, a tak sa im spomienky vrátili. Keď ich umiestnili do komory, kde ich predtým dráždili slabými elektroimpulzmi, zvieratá zneisteli, prejavovali strach. Optogenetická liečba im pomohla na neurónoch opätovne vypestovať malé bunky nazvané dendritické tŕne. Ide o rozvetvené bunky, ktoré tvoria základ spojov neurónov navzájom medzi sebou alebo s inými bunkami. Hoci podobný postup sa zatiaľ nedá použiť u ľudí, podľa vyjadrenia vedúceho projektu profesora Susumu Tonegawu z Picowerovho inštitútu učenia a pamäti pri MIT, ide o dôkaz konceptu. Ukázalo sa totiž, že hoci sa k spomienkam zatiaľ nevieme dostať, sú naďalej prítomné v mozgu. Treba len nájsť spôsob, ako ich obnoviť.

Foto pixabay