Odolnejšie pneumatiky

Nový materiál môže znížiť znečistenie prostredia mikroplastami z pneumatík. Chemici vytvorili postup, pri ktorom sa pozdĺž mikroskopických reťazcov nazývaných polyméry a používaných pri výrobe pneumatík cielene pridávajú slabé miesta. To sťažuje ich roztrhnutie. Keď sa pneumatiky odierajú o cestu, odpadávajú z nich drobné čiastočky gumy a plastových polymérov. Tie znečisťujú vodné toky a kontaminujú ovzdušie. Každý rok sa takto z pneumatík uvoľní približne 6 miliónov ton mikroplastov. Pevnejšie polyméry, ktoré sa ľahšie rozpadajú, by mohli toto množstvo obmedziť.

Chemik Stephen Craig z Dukovej univerzity s kolegami pridali do polymérových reťazcov molekuly, ktoré ich spojili so susednými a boli navrhnuté tak, aby sa ľahko rozpadli. V mikroskopickom meradle polyméry pripomínajú spleť špagetových vláken, ktoré sieťovacie molekuly držia pohromade a pomáhajú im udržať si tvar. Keď tím polymérové špagety natiahol, jednotlivé väzby sa podľa očakávania ľahko rozpadli. Na roztrhnutie materiálu však bolo potrebné vynaložiť väčšiu silu, než očakávali. Vedci dúfajú, že nový postup pomôže predĺžiť životnosť pneumatík a znížiť tak znečistenie prostredia mikroplastami.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.