Pestovanie sietnice

Pomocou ľudskej sietnice vypestovanej v Petriho miske vedci zistili, ako podoba vitamínu A vytvára špecializované bunky, ktoré umožňujú ľuďom vidieť milióny farieb. Je to schopnosť, ktorú psy, mačky a iné cicavce nemajú. Tieto organoidy sietnice nám po prvýkrát umožnili študovať túto veľmi špecifickú ľudskú schopnosť, povedal biológ Robert Johnston z Univerzity Johnsa Hopkinsa.

Foto Sarah Hadyniak/Johns Hopkins University

Vedci zistili, že to, či sa čapík bude špecializovať na vnímanie červeného alebo zeleného svetla, určuje kyselina retinová. Vysoké hladiny tejto kyseliny v ranom vývoji korelovali s vyšším pomerom zelených čapíkov. Nízke hladiny kyseliny zmenili genetické inštrukcie sietnice a vytvorili červené čapíky. Zelené a červené čapíkové bunky sú si veľmi podobné s výnimkou opsínu, bielkoviny, ktorá oznamuje mozgu, aké farby ľudia vidia. Rôzne opsíny určujú, či sa z čapíka stane zelený alebo červený senzor, hoci gény senzorov zostávajú na 96 % identické. Iba ľudia s normálnym zrakom a blízke primáty majú vyvinutý červený senzor.
Výskumníci dúfajú, že lepšie pochopia ochorenia, ako je degenerácia makuly, ktorá spôsobuje stratu buniek vnímajúcich svetlo v blízkosti centra sietnice. Nádejou je pomôcť ľuďom s týmito problémami, uviedol R. Johnston. Ešte chvíľu potrvá, kým sa tak stane, ale už len to, že vieme vytvoriť rôzne typy buniek, je veľmi sľubné.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.