Prenosná wi-fi sieť

Rovery v lávovom tuneli, ilustrácia wikipédia/John Fowler, CC BY 2.0, Mark Tarbell and Wolfgang Fink/University of Arizona

Ak prieskumný rover počas misie na cudzej planéte natrvalo stratí komunikáciu, zvyčajne sa stratia všetky informácie, ktoré nazbieral. Aby sa tomu predišlo, vedci navrhujú použiť systém viacerých roverov, v ktorom sa menší rover pripája na väčší materský rover. Menší rover by sa potom vydal do neistého územia, napríklad jaskyne alebo lávových tunelov, a po ceste by rozmiestňoval senzory približne vo veľkosti zápalkovej škatuľky. Úlohou takýchto senzorov by však nebolo fungovať ako rozprávkové omrvinky, vďaka ktorým by sa rover navigoval po ceste späť. Senzory by namiesto toho navzájom komunikovali prostredníctvom bezdrôtovej siete a posielali všetky zozbierané údaje späť do materského rovera. Teoretický fyzik Wolfgang Fink z Arizonskej univerzity v Tuscone a jeho kolegovia už zostrojili prototyp takýchto senzorov, ktoré komunikujú prostredníctvom wi-fi.
Táto technológia by podľa W. Finka mohla byť užitočná aj na Zemi, napríklad po prírodných katastrofách, ako je zemetrasenie. Rover by mohol byť vyslaný so senzormi do trosiek, kde je pre ľudí príliš nebezpečné vykonávať pátracie a záchranné misie. Komunikačná sieť by mohla umožniť vedecký prieskum. Aby ste sa dostali k skutočne vzrušujúcej vede, musíte väčšinou ísť na exotické a ťažko dostupné miesta, dodáva W. Fink.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.