Slabšia silná sila

Protón zložený z troch kvarkov, foto wikipédia/Arpad Horvath, CC BY-SA 2.5

Subatomárne častice sú zložené z menších častíc, kvarkov, ktoré sú navzájom spojené interakciou známou ako silná sila. Podľa fyzika Nikolaosa Sparverisa a jeho kolegov z Temple University vo Filadelfii kvarky zrejme reagujú na elektrické pole viac, ako sa očakávalo. Naznačuje to, že silná sila nie je až taká silná, ako predpovedá teória. Podobná pružnosť sa objavila aj v experimentoch iných laboratórií, ale nebola taká presvedčivá, uvádza N. Sparveris.
Tím v urýchľovači vystreľoval elektróny na terč z ultrachladného kvapalného vodíka. Elektróny rozptyľujúce sa od protónov vo vodíku odhalili, ako kvarky protónov reagujú na elektrické pole. Čím vyššia bola energia elektrónov, tým hlbšie mohli vedci nahliadnuť do protónov a vidieť, ako v nich funguje silná sila. Kvarky sa väčšinou pohybovali podľa očakávania. Keď sa však energia elektrónov zvýšila, kvarky reagovali na elektrické pole silnejšie, než predpokladala teória.
Na presvedčivé dôkazy budú ešte potrebné ďalšie experimenty, napríklad s atómami vodíka, ktoré majú mióny namiesto elektrónov. Takýto experiment chystá Inštitút Paula Scherrera vo švajčiarskom Villigene.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.