Stavebné prvky života

Vedci z Hokkaidskej univerzity v japonskom meste Sapporo objavili uracil, jednu zo zložiek RNA, ktorá patrí k základným stavebným prvkom života, na asteroide Ryugu. Vzorky z asteroidu odobrala japonská sonda Hayabusa 2.

Asteroid Ryugu, foto JAXA Hayabusa 2

Uracil bol už predtým zistený vo vzorkách z meteoritov vzácnej triedy nazývanej CI chondrity, ktoré sú bohaté na organické zlúčeniny. Tieto meteority však dopadli na Zem, takže bolo možné, že boli kontaminované ľuďmi alebo zemskou atmosférou. Keďže vzorky z Ryugu boli zozbierané vo vesmíre, vedci mohli vylúčiť vplyv pozemskej biológie.
Astrochemik Yasuhiro Oba a jeho kolegovia použili horúcu vodu na extrakciu organického materiálu zo vzoriek a kyselinu na ďalšie rozbitie chemických väzieb a oddelenie uracilu a iných menších molekúl. Na analýzu mali k dispozícii len asi 10 miligramov vzorky z Ryugu.
Y. Oba hovorí, že jeho tím plánuje analyzovať aj vzorky z misie NASA OSIRIS-REx, ktorá v roku 2020 odobrala kúsok asteroidu Bennu a na jeseň tohto roku ho donesie na Zem.
Nukleové bázy, akou je aj uracil, sú biologické stavebné bloky štruktúry RNA, ktorá je nevyhnutná na tvorbu bielkovín vo všetkých živých bunkách. Jedna z teórií o vzniku života predpokladá, že RNA vznikla pred DNA a bielkovinami a že dávne organizmy sa pri chemických reakciách spojených so životom spoliehali na RNA.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.