Storočné vzplanutie

Dvojhviezda s názvom FU Orionis, foto ESO

Novovzniknutá hviezda preletela okolo inej mladej hviezdy a zapríčinila kozmické vzplanutie, ktoré sa začalo takmer pred sto rokmi a trvá doteraz. V roku 1936 začala na našej oblohe vybuchovať slabá hviezda v súhvezdí Orión. Pred vzplanutím ju dokázali zachytiť iba veľké ďalekohľady, po ňom bola viditeľná aj obyčajným triédrom.
Hviezda FU Orionis, vzdialená asi 1 330 svetelných rokov od Zeme, svieti takmer rovnako jasne aj teraz, po 85 rokoch. V skutočnosti je zložená z dvoch hviezd, ktoré zrejme obiehajú okolo seba. Jedna má približne hmotnosť Slnka, druhá je asi polovičná. Keďže sú mladé, každú obieha disk plynu a prachu. Počítačové simulácie naznačujú, že prechod menšej hviezdy cez disk druhej hviezdy inicioval a udržiava vzplanutie.
Podľa vedcov výbuch vznikol, keď menej hmotná hviezda prešla okolo svojej spoločníčky vo vzdialenosti porovnateľnej so vzdialenosťou medzi Slnkom a Saturnom. Pri prechode plyn a prach z disku druhej hviezdy padali na votrelca. V simuláciách sa tento materiál rozžeravil, silno zažiaril a menšia hviezda sa stala stokrát jasnejšou, čo napodobnilo výbuch FU Orionis. Vzplanutie vydržalo tak dlho, pretože gravitácia menšej hviezdy zachytila materiál, ktorý okolo nej obieha a neustále na ňu padá.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.