Ťažká hviezda, ľahká diera

Niekoľko tisíc svetelných rokov od Zeme sa Mliečnou cestou potuluje záhadný objekt. Podľa vedcov ide buď o nezvyčajne ľahkú čiernu dieru, alebo nezvyčajne ťažkú neutrónovú hviezdu.

Ilustrácia NASA, Greg T. Bacon/STScI

V našej Galaxii je približne miliarda neutrónových hviezd a 100 miliónov čiernych dier s hviezdnou hmotnosťou. Jediný spôsob, ako ich môžeme nájsť, je pozorovať, ako ovplyvňujú niečo iné, objasňuje Kailash Sahu, astronóm na Space Telescope Science Institute v Baltimore. V roku 2011 vedci objavili hviezdu, ktorá sa zrazu stala 200-krát jasnejšou. Prvé pozorovania však neodhalili, či sa mení aj zdanlivá poloha hviezdy. To je dôležité, pretože keby išlo o ťažký objekt, jeho gravitácia by deformovala priestor natoľko, že by sa zdalo, že sa hviezda pohybuje.
Dva nezávislé tímy pomocou Hubblovho vesmírneho teleskopu zistili, že poloha hviezdy sa počas niekoľkých rokov posunula. Tím K. Sahua dospel k záveru, že to spôsobil objekt, ktorý je sedemkrát väčší ako Slnko – niečo také ťažké a tmavé musí byť čierna diera. Skupina z Kalifornskej univerzity v Berkeley však vypočítala hmotnosť objektu iba na dvoj- až štvornásobok hmotnosti Slnka. Mohlo by teda ísť buď o jednu z najhmotnejších neutrónových hviezd, aké boli doteraz objavené, alebo je to jedna z najmenej hmotných známych čiernych dier.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.