Vznik života bez UV

Ultrachladné trpasličie hviezdy nemajú dostatočnú intenzitu ultrafialového svetla na to, aby mali potenciál naštartovať život. Mohli by však slúžiť ako test na určenie, aké ďalšie podmienky môžu vytvoriť chemické základy života, uviedli vedci v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Ilustrácia NASA/JPL-Caltech

Aby mohol na planéte existovať život, musí sa nejako začať. Jednou z možností je, že UV žiarenie hviezdy poskytuje energiu potrebnú na spojenie vodíka, kyslíka, uhlíka, dusíka, síry a ďalších atómov zlúčenín, ktoré sú prekurzormi života. Fyzička a astrobiologička Antígona Segurová a jej kolegovia z Mexickej národnej autonómnej univerzity použili družicu Transiting Exoplanet Survey Satellite na meranie množstva UV žiarenia 208 ultrachladných trpaslíkov vo vzdialenosti do 130 svetelných rokov od Zeme. Hviezdy vyžarujú UV, jeho energia je však príliš nízka na vytvorenie potrebných chemických látok.
UV žiarenie je zdrojom energie pre prebiotickú chémiu. Existuje však mnoho ďalších zdrojov energie, ako sú kozmické a hviezdne častice a žiarenie, teplo a častice vznikajúce pri rádioaktívnom rozpade, dodala A. Segurová. Ultrachladné hviezdy by tak mohli byť užitočné na zistenie, či život môže naštartovať aj niečo iné ako UV žiarenie. Ak sa nájde život na planétach pri ultrachladných trpaslíkoch, taká možnosť sa potvrdí.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.