Životodarné erupcie

Najväčšie zvieratá, aké kedy chodili po Zemi, začínali skromne. Prvé dinosaury boli veľké ako mačky, skrývali sa v tieni a čakali na svoju chvíľu. Tá prišla, keď sopečná činnosť zmenila klímu a spôsobila dva milióny rokov trvajúce obdobie dažďov, naznačuje štúdia v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vedci tvrdia, že sopečné erupcie uprostred horúceho a suchého obdobia triasu vytvorili horúcu a vlhkú pauzu. Práve počas tohto obdobia pred 232 až 234 miliónmi rokov, nazývaného karnská pluviálna epizóda, sa dinosaury začali meniť na mohutné a rozmanité tvory, ktoré dominovali svetu ďalších 166 miliónov rokov. Jason Hilton, paleobotanik z Birminghamskej univerzity v Anglicku a jeho kolegovia skúmali sedimenty zo starodávnej jazernej panvy v Číne. Našli sopečný popol z obdobia karnskej pluviálnej epizódy, aj ortuť, ktorá je dôkazom vulkanických erupcií – tie vniesli do atmosféry množstvo CO2, čo zvýšilo teploty a zintenzívnilo hydrologický cyklus. Zvýšili sa zrážky a odtok do jazier a zároveň sa vyvinuli suchozemské rastliny, najmä také, ktoré milujú vlhkosť. Keďže dažde vytvorili vlhké prostredie, začalo sa dariť korytnačkám, veľkým obojživelníkom nazývaným metoposauridy – a dinosaurom. Vulkanizmus zrejme pochádzal z erupcií veľkej magmatickej provincie Wrangellia v súčasnej Britskej Kolumbii a na Aljaške.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.