Protiblokovací jubilant

Bolože to polemík, keď pred vyše 40 rokmi demonštrovali vývojové tímy spoločností Daimler-Benz a Bosch na ľadovom letisku antiblokovací brzdný systém pre komerčné vozidlá. V súčasnosti niet auta bez tohto systému. Protiblokovací brzdový systém (pôvodne z nemeckého Antiblockiersystem) je v súčasnosti asi najznámejším prvkom zvyšujúcim aktívnu bezpečnosť… pokračuj

Automobilové exoty

Keby sa na vás na ceste zo zákruty vyrútili superšportové autá či koncepčné vozidlá vyvíjané v rámci inovatívnych štúdií automobiliek, možno by ste sa začudovali. Mnohé z tohtoročných noviniek predstavili výrobcovia na autosalóne v Ženeve. Ženevský autosalón má medzi veľkými európskymi autosalónmi určitú výnimočnosť. Ide… pokračuj

Postavil svet na kolesá

Postavím Ameriku na kolesá, povedal Henry Ford, keď začal v roku 1908 vyrábať model T. Ešte netušil, že začal meniť nielen automobilový priemysel, ale aj hospodárstvo, Severnú Ameriku, ba vlastne celý svet. V roku 1999 udelila porota, zložená zo 133 medzinárodných odborníkov vrátane motoristických novinárov,… pokračuj

Palivo minulosti palivom budúcnosti

Plyn sa stáva čoraz obľúbenejším alternatívnym palivom. Svoje uplatnenie nachádza vo verejnej doprave, firemných flotilách aj v osobných vozidlách. V prospech plynu ako paliva pre vozidlá hovorí jednoduchá rovnica: Ak človek veľa jazdí, rýchlo sa mu vyplatí. V každom prípade je však dobre pred definitívnym… pokračuj

Budúcnosť – para z výfuku?

Najrevolučnejšie auto desaťročia je podľa Nemeckého centra manažmentu (CAM) vodíková Toyota Mirai. Mirai v japončine znamená budúcnosť. Je vodík budúcnosťou automobilizmu? Vodíkový pohon sa považuje za jedno z možných riešení pre automobilizmus budúcnosti, hoci sa s týmto najjednoduchším chemickým prvkom zatiaľ ešte len experimentuje. Pritom… pokračuj

FabLab a Archeodesign

V Dome umenia v Piešťanoch sa od 18. do 25. marca koná výstava automobilového dizajnu Autolinea Czechoslovakia 1949 – 1989. Výstava, ktorá vznikla s podporou Slovenského múzea dizajnu a FabLabu predstavila dielo štrnástich návrhárov – karosárov z tohto obdobia. Návštevníci môžu obdivovať modely karosárskych kreácií a obrazy štylistických návrhov… pokračuj

Štyri rovná sa tri

Jednoduchú logiku delenia modelov BMW pozná asi každý – čím vyššie číslo, tým vyšší modelový rad. Model 4 prináša funkciu predvídania trasy i plachtenie. Ešte pred niekoľkými rokmi celé portfólio BMW tvorilo iba zopár modelov. Najmenšia 3, manažérska 5, limuzína s označením 7 či roadsters označením Z. V priebehu… pokračuj

Sliepňajúce svetlomety

V súčasnosti každý považuje predné svetlomety automobilov za kvalitné. Test amerického inštitútu IIHS, zaoceánskej obdoby konzorcia Euro NCAP, však hovorí niečo iné. V podstate niet automobilky, ktorá by v súčasnosti neponúkala vo svojich modeloch všakovaké systémy a rôznych asistentov, ktorých úlohou je zvyšovať bezpečnosť jazdy. Nedávny výskum americkej organizácie… pokračuj

Auto len s mobilom

Zákazníci si už neradi kupujú vozidlá, s ktorými sa nespáruje ich mobil. Výsledky výskumu spoločnosti Nissan hovoria, že zákazníci si pri novom aute zamilujú všeličo, ale bez možnosti spárovať s ním svoj smartfón si ho nekúpia. Kvalitná integrácia elektroniky je kľúčovým faktorom aj pre vývoj technológie autonómnych… pokračuj

Záchranný vankúš

Airbagy sú dnes bežnou výbavou automobilov. Už viac ako 60 rokov uplynulo odvtedy, ako v roku 1952 Americký patentový úrad airbag zaevidoval. Airbag, ktorý sa aj označuje skratkou ACRS (Air Cushion Restraint System; voľne preložené – vzduchový vankúšový tlmiaci systém), je jedným z mnohých príkladov takých technických… pokračuj