Štvrtý priestorový rozmer

Dĺžka, šírka a výška – to sú tri štandardné údaje pri meraní rozmerov, vzdialeností a pozícií v priestore. Za štvrtý rozmer mnohí považujú čas. V matematických aplikáciách, ba dokonca aj v každodennom živote však často používame aj štvrtý priestorový rozmer. Karteziánsku sústavu súradníc nemusíme dlho… pokračuj

Lietadlo z papiera

Poskladať papierové lietadlo tak, aby naozaj pekne a dlho letelo, je umenie. Ponúkame vám jeden ľahký model, ktorý funguje takmer za každých okolností. Pri skladaní je však potrebné dodržiavať niekoľko pravidiel. Potrebujeme byť presní a dôslední. Aj malá nepresnosť dokáže posunúť ťažisko lietadla a zmeniť… pokračuj

Dlhé lety pomocou rotácie

Mohlo by ufo naozaj lietať? Ako by sa cítili pasažieri v takto rotujúcom objekte? Nielen mimozemšťania, ale aj naša príroda používa rotáciu na dlhšie lety. Videonávod dvojice uvedených pokusov nájdete, ako obvykle, na stránke video.matfyzjein.sk/experimenty. Ufo Pomôcky: tvrdý papier alebo trojvrstvová lepenka, nožnice, lepidlo alebo… pokračuj

Nekonečný tetris

Populárnu hru tetris vytvoril ruský herný dizajnér Alexej Leonidovič Pažitnov v roku 1984. Mal za úlohu otestovať výkonnostné možnosti nového hardvéru a rozhodol sa urobiť to práve vytvorením novej počítačovej hry. Pokúšal sa zreplikovať stolovú hru pentomíno, v ktorej je cieľom uložiť 18 rôznych tvarov… pokračuj

Evolúcia čísel

Koncept čísel, počítania a matematických konštrukcií sa začal pred tisíckami rokov. Má za sebou ďalekosiahly vývoj a je až neuveriteľné, akou neštandardnou cestou prešli niektoré pre nás úplne prirodzené veci. Farby sa zdajú prirodzenejšie ako čísla. Pravekí ľudia mali na začiatku pomenovanie iba pre dve… pokračuj

Elektrostatika s dušou

Pravdepodobne každý z nás už dostal úder od sveta okolo seba. A tým nemyslíme ťažký údel osudu, ale iskrenie, ktoré občas nastane medzi človekom a napríklad rámom dverí. Elektrostatická energia má rada sucho, preto aj tieto experimenty budú fungovať počas dní s nízkou vlhkosťou vzduchu.… pokračuj

Hustota kvapalín

Archimedov zákon sa dá zhrnúť aj do pravidla o hustotách. Ak má teleso menšiu hustotu ako kvapalina, do ktorej je umiestnené, pláva. Ak má teleso väčšiu hustotu ako daná kvapalina, potápa sa. A ak sa hustota telesa rovná hustote kvapaliny, teleso sa v nej vznáša.… pokračuj

Pohľad do minulosti

Videli by sme dinosaury zo vzdialenosti 65 miliónov svetelných rokov? Viditeľné svetlo je elektromagnetické žiarenie, ktoré je viditeľné ľudským okom vďaka svojej vlnovej dĺžke od 380 nm do 780 nm – tak znie definícia. Ako každé iné elektromagnetické žiarenie aj toto sa pohybuje rýchlosťou svetla,… pokračuj

Štyri štvorky

Matematické hry často na prvý pohľad nedávajú zmysel, no vždy sa za nimi skrýva tá pravá krása matematiky. Cieľom hry Štyri štvorky (z ang. Four fours) je vytvoriť čo najviac kladných celých čísel použitím iba štyroch štvoriek v kombinácii s matematickými operáciami. Pravidlom je použitie… pokračuj

Vajíčko šesťkrát inak

Vajíčko – také bežné a pritom také zaujímavé. Je symbolom príchodu jari, a teda nového života. Je silné a krehké zároveň. Pripravili sme pre vás pokusy, prostredníctvom ktorých sa môžete o vajíčkach dozvedieť aj niečo navyše. Videonávod na pokus nájdete na webovej stránke video.matfyzjein.sk/experimenty. Sila… pokračuj