Evolúcia čísel

Koncept čísel, počítania a matematických konštrukcií sa začal pred tisíckami rokov. Má za sebou ďalekosiahly vývoj a je až neuveriteľné, akou neštandardnou cestou prešli niektoré pre nás úplne prirodzené veci. Farby sa zdajú prirodzenejšie ako čísla. Pravekí ľudia mali na začiatku pomenovanie iba pre dve… pokračuj

Elektrostatika s dušou

Pravdepodobne každý z nás už dostal úder od sveta okolo seba. A tým nemyslíme ťažký údel osudu, ale iskrenie, ktoré občas nastane medzi človekom a napríklad rámom dverí. Elektrostatická energia má rada sucho, preto aj tieto experimenty budú fungovať počas dní s nízkou vlhkosťou vzduchu.… pokračuj

Hustota kvapalín

Archimedov zákon sa dá zhrnúť aj do pravidla o hustotách. Ak má teleso menšiu hustotu ako kvapalina, do ktorej je umiestnené, pláva. Ak má teleso väčšiu hustotu ako daná kvapalina, potápa sa. A ak sa hustota telesa rovná hustote kvapaliny, teleso sa v nej vznáša.… pokračuj

Pohľad do minulosti

Videli by sme dinosaury zo vzdialenosti 65 miliónov svetelných rokov? Viditeľné svetlo je elektromagnetické žiarenie, ktoré je viditeľné ľudským okom vďaka svojej vlnovej dĺžke od 380 nm do 780 nm – tak znie definícia. Ako každé iné elektromagnetické žiarenie aj toto sa pohybuje rýchlosťou svetla,… pokračuj

Štyri štvorky

Matematické hry často na prvý pohľad nedávajú zmysel, no vždy sa za nimi skrýva tá pravá krása matematiky. Cieľom hry Štyri štvorky (z ang. Four fours) je vytvoriť čo najviac kladných celých čísel použitím iba štyroch štvoriek v kombinácii s matematickými operáciami. Pravidlom je použitie… pokračuj

Vajíčko šesťkrát inak

Vajíčko – také bežné a pritom také zaujímavé. Je symbolom príchodu jari, a teda nového života. Je silné a krehké zároveň. Pripravili sme pre vás pokusy, prostredníctvom ktorých sa môžete o vajíčkach dozvedieť aj niečo navyše. Videonávod na pokus nájdete na webovej stránke video.matfyzjein.sk/experimenty. Sila… pokračuj

Hypotéza simulácie

Prvý programovateľný počítač na svete – Z1 – dokázal spracovať dve operácie za sekundu. Moderné počítače pracujú rýchlosťou 27 biliónov operácií za sekundu a dosiahli to za 80 rokov pokroku technológií. Fyzika, grafika, umelá inteligencia a detaily v hrách a v počítačových programoch sú čoraz… pokračuj

Farby a zotrvačník

Ako vníma farby v pohybe ľudské oko a ako kamera? Tam, kde niekto vidí zelenú, iný môže vidieť modrú… A ako vôbec môže striedanie bielej a čiernej vyvolať farebný efekt? To je len zopár otázok, na ktoré si odpovieme pomocou pokusu. Videonávod nájdete, ako obvykle,… pokračuj

Keď pí nie je pí

Konštanta pí, označovaná aj gréckym písmenom π, sa používa pri rôznych výpočtoch s kružnicami a označuje pomer obvodu kružnice k jej priemeru. Hodnota π je po zaokrúhlení číslo 3,14, no desatinný rozvoj čísla π je nekonečný. Podľa definície kružnica je množina všetkých bodov, ktoré majú… pokračuj

Lenivé jojo

Prečo lenivé? Lebo ho nemusíme držať vo vzduchu, ale tam a späť sa pohybuje po podložke tak, ako chceme my. Na uľahčenie realizácie pokusu si môžete pozrieť video dostupné na webstránke video.matfyzjein.sk/experimenty. Pomôcky Dve CD, nožnice, malá PET fľaša (0,5 l), sekundové lepidlo (lepidlo na… pokračuj