E ako ekologické

V posledných rokoch sa v automobilovom priemysle väčšmi kladie dôraz na ekologickú prevádzku. Minimalizovanie emisií CO2 sa stalo výzvou najmä v nákladnej automobilovej doprave, a tak sa čoraz častejšie objavujú e-ťahače. Písmeno e však nemusí vždy predstavovať len čisto elektrický pohon.

Doprava predstavuje viac ako štvrtinu celosvetového využitia energie a jednu pätinu celosvetových emisií oxidu uhličitého, ktoré súvisia s energiou. Až 72 % z toho možno pripísať cestnej doprave, v ktorej predstavujú významnú časť práve nákladné vozidlá. Zvyšovanie efektívnosti a úspora paliva v odvetví komerčnej dopravy by preto mohli pomôcť znižovať emisie. Vývoj vo svete automobilov ženie v posledných rokoch vpred najmä úsilie nájsť pohon, ktorý bude úsporný, ohľaduplný k životnému prostrediu, ale pritom nebude obmedzovať vodiča. Pri kamiónoch to platí dvojnásobne. Je nevyhnutné, aby mali dostatočný výkon na prevážanie desiatok ton nákladu a súčasne zvládli prejsť stovky kilometrov bez prestávky. Aj preto sa začínajú čoraz častejšie objavovať prototypy vodíkových a elektrických ťahačov. Ak aj odhliadneme od vyriešenia technických problémov rodiacej sa generácie ťahačov, ešte vždy bude dlho trvať, kým pre ne vznikne kvalitná sieť nabíjacích a čerpacích staníc.

Za kabínou je palivová nádrž na vodík.

V znamení mušle

Zostať pri palivovej klasike, ale správať sa ekologicky – to je cesta, po ktorej sa vydal ropný gigant Shell. Spojil sa s americkou spoločnosťou Airflow Truck Company, ktorá sa dlhodobo venuje návrhom inovatívnych nákladiakov zameraných práve na nízku spotrebu. Výsledkom spolupráce je superúsporný hybridný ťahač Shell Starship. Prototyp (azda) budúcnosti s nákladom 18 ton tovaru dokázal prejsť v priemere na liter paliva 3,8 kilometra, pričom najlepším výsledkom počas celej 3 700 kilometrovej cesty z kalifornského San Diega do Jacksonvillu na Floride bolo 4,2 kilometra na liter. Dosiahnuté údaje predstavujú 2,5-násobnú efektivitu v porovnaní so severoamerickým priemerom. Konkrétne: ťahač dosiahol na liter paliva až 68,9 tonokilometrov v porovnaní s 27,8 tonokilometrami amerického priemeru. Alebo inak – prototyp zvládol na jeden liter paliva prejsť v priemere 3,8 km a na prevoz jednej tony tovaru na vzdialenosť 100 km spo- treboval v prepočte len 1,46 l paliva. Starship už na prvý pohľad zaujme dokonale aerodynamickým tvarom a zúženým zadkom, vďaka čomu nemusí toľko bojovať s odporom vzduchu, v dôsledku čoho spaľuje výrazne menej nafty. O ďalšie zníženie spotreby sa postarala konštrukcia kabíny z ľahkých karbónových vláken a aktívna maska chladiča. Otvorená maska síce pomáha chladeniu motora, ale zároveň aj ovplyvňuje aerodynamiku prednej časti. Starship preto automaticky sleduje teplotu motora a v prípade, že chladenie nie je potrebné, masku automaticky zavrie.

Solárna strecha

Starship ukrýva pod kapotou najmodernejší hybridný šesťvalcový motor Cummings X15 s výkonom 400 koní. V základe sa ťahač spolieha na osvedčenú silu dieselu, no v útrobách ťahača je ešte jeden pomocník v podobe elektromotora, ktorý poháňa zadnú dvojicu kolies v náročnejších situáciách, ako je dlhšie stúpanie, keď rapídne vzrastá spotreba paliva. Pri ceste z kopca zase vozidlo dokáže vďaka elektromotoru získavať energiu späť a z nabitej batérie ju potom používa pri brzdení či akcelerácii. Okrem toho elektromotor napája všetky elektronické systémy na palube, či už ide napríklad o klimatizáciu, svetlá, ventilátory, klimatizáciu či Wi-Fi alebo mikrovlnku v kabíne vodiča. Moderná prevodovka umožní vozidlu chod aj pri nízkych otáčkach. Počas testovacej jazdy nemal prototyp problém jazdiť až na hranici 800 otáčok. Navyše, ťahač Starship má na svojej streche umiestnené 5 000-wattové solárne panely, ktorými môže dobíjať 48-voltovú batériu, takže nie je až tak priamo závislý od dobíjacích staníc. Túto výhodu by chceli tvorcovia Starshipu čo najskôr využiť – v bežnej prevádzke by sa mohol tento ekologický ťahač objaviť už v roku 2020.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 02/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R
Foto Shell, NMC

Komentáre