Experimentálne proti emisiám

Experimentálne lietadlo vyvíjané v NASA v spolupráci s firmou Boeing by malo pomôcť USA dosiahnuť do roku 2050 nulové emisie skleníkových plynov.

Ak sa zaujímate o vývoj letectva a jeho míľniky, určite ste sa stretli s lietadlami, ktorých označenie sa začína písmenom X. Ide o experimentálne lietadlá, ktoré nie sú určené priamo na sériovú výrobu.
Písmeno X začala na označovanie svojich experimentálnych lietadiel používať už v 40. rokoch minulého storočia americká agentúra NACA, ktorá bola predchodkyňou terajšej Národnej agentúry pre vesmír a letectvo (NASA). Prvým ikskovým lietadlom bol model X-1 vyvinutý firmou Bell. Toto lietadlo bolo akýmsi skúšobným lietajúcim laboratóriom, preplneným rôznymi prístrojmi a technológiami určenými na testovanie možností uskutočniť let nadzvukovou rýchlosťou. Lietadlo vzlietlo na svoj prvý let 19. januára 1946 a cieľ projektu bol dosiahnutý 14. októbra 1947, keď lietadlo prekonalo rýchlosť zvuku vlastnou silou vo vodorovnom lete. Bol to zrod nadzvukovej – supersonickej – éry letectva.
Odvtedy vznikol celý rad experimentálnych lietadiel s označením X, ku ktorým nedávno pribudlo lietadlo (zatiaľ len virtuálne) s označením X-66A. Projekt X-66A by mal agentúre NASA pomôcť pri dosahovaní ekologických cieľov USA. Hlavným cieľom je dosiahnutie nulových emisií skleníkových plynov do roku 2050. Lietadlo X-66A bude NASA vyvíjať v spolupráci s koncernom Boeing. Ten si za základ nového ikska vzal už vyradené dopravné lietadlo MD-90, ktoré podstúpi zásadné zmeny. Trup lietadla bude skrátený, krídla a motory nahradené novými. Nové tenké krídla budú ukotvené na chrbte trupu a približne v polovici ich dĺžky budú podopreté tenkými nosníkmi vychádzajúcimi zospodu trupu.
Technickou zaujímavosťou bude motor s označením RISE vyvíjaný firmou CFM International. Tento druh motora nemá kryt dúchadla a pripomína turbovrtuľové motory. Podľa výrobcu by takýto motor umožňoval tzv. jednouličkovým dopravným lietadlám lietať rýchlosťou porovnateľnou s rýchlosťou súčasných lietadiel, teda M 0,8 (80 % rýchlosti zvuku). Všetky inovatívne úpravy lietadla by mali viesť k úspore paliva až 30 % a o toľko by klesli aj škodlivé emisie, keďže celosvetová flotila lietadiel na krátke a stredné trate (s jednou uličkou medzi sedadlami) produkuje temer polovicu celosvetových emisií pripisovaných letectvu.

RM, vizualizácia NASA

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.