Hľadanie lepších chvostov

Gekón panenský, foto Fotky&Foto/REPTILES4ALL

Niektorým jaštericiam síce môže dorásť chvost, nové prírastky sú však len napodobeninou pôvodných. Geneticky modifikované kmeňové bunky teraz pomáhajú gekónom, aby im dorástli lepšie chvosty. Vedci v časopise Nature Communications uvádzajú, že úprava a implantácia embryonálnych kmeňových buniek do chvostových pahýľov gekónov panenských (Lepidodactylus lugubris) umožnila plazom vypestovať chvosty, ktoré sa viac podobajú pôvodným ako kedykoľvek predtým. Výskum môže prispieť k vývoju regeneračných terapií u ľudí.
Chvost gekóna je predĺžením jeho chrbtice, regenerované chvosty sú však jednoduchšie. Je to len zhluk sústredných rúrok z tuku, svalov a kože, vysvetľuje Thomas Lozito, biológ z University of Southern California v Los Angeles. Je to preto, lebo kmeňové bunky dospelých gekónov produkujú molekulárny signál, ktorý podporuje tvorbu chrupavky, ale nie kostí a nervových tkanív. Vedci použili embryonálne kmeňové bunky, ktoré sa môžu vyvinúť do širšieho spektra tkanív, upravili ich, aby ignorovali signál a implantovali ich na pahýle gekónov. Chvosty z modifikovaných buniek mali v chrupavke drážky podobné kostiam a na vrchole chvosta sa vytvorilo nové nervové tkanivo. Ešte vždy im však chýba miecha. Opravili sme jeden problém, no naďalej je tu veľa nedokonalostí, spresňuje T. Lozito.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.