Hľadanie vody pokračuje

Kôra, pukliny a iné geologické prvky v piesočných dunách v blízkosti marťanského rovníka vedú vedcov k domnienke, že voda tam mohla byť v oveľa bližšej minulosti, než sa doteraz predpokladalo. Vietor by povrch erodoval. Podľa vedcov sú najlepším vysvetlením topiace sa kapsy zamrznutej slanej vody.

Mars na snímke z Hubblovho teleskopu, foto
NASA, J. Bell (Cornell U.) and M. Wolff (SSI)

Útvary sa objavili na snímkach zhotovených čínskym roverom Zhurong. Chemická analýza ukázala, že sa mohli vytvoriť pred 400 000 rokmi. Atmosférické podmienky na Marse pred 400 000 rokmi boli podobné ako v súčasnosti, čo naznačuje možnosť, že v nízkych zemepisných šírkach planéty je neustále tekutá slaná voda, uviedol geológ Xiaoguang Qin z Čínskej akadémie vied v Pekingu.
Rover Zhurong pristál v máji 2021 v oblasti Utopia Planitia, severne od marťanského rovníka, a deväť mesiacov zhromažďoval snímky a informácie o zložení dún v oblasti a meral trhliny v piesčitom povrchu. Jeho analýzy môžu pomôcť pri riadení budúcich misií na hľadanie života. Údaje z modulov NASA naznačujú, že v stredných až vysokých severných zemepisných šírkach môže na planéte existovať tekutá soľanka, lenže tam by bolo príliš chladno na život. Zistenia z rovera Zhurong však poukazujú na mierne teploty pôdy – piesočné duny v nízkych zemepisných šírkach Marsu by preto mohli byť pre život pohostinnejšie.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 7/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.