Mäsoryža pre gurmánov

Foto Yonsei University

Nový laboratórne vypestovaný mäsový výrobok spája ryžové zrná s kravskými bunkami. Ryža funguje ako lešenie, na ktorom rastú tukové alebo svalové bunky. Spolu vytvárajú ryžovo-mäsový hybrid, ktorý sa varí v pare na ružovohnedú kašu. Chuť je lahodná, orechová a trochu sladká, objasňuje chemická inžinierka Sohyeon Parková z univerzity Yonsei v Soule. Hovädzia ryža by mohla ponúknuť udržateľnejší spôsob konzumácie mäsa.
Súčasné metódy výroby mäsa zahŕňajú chov hovädzieho dobytka, ktorý si vyžaduje rozsiahle plochy pasienkov a každoročne vypúšťa do atmosféry viac ako 100 miliónov ton metánu. Medzi možné náhrady patria chov cvrčkov a výmena mäsa za fermentované spóry húb. Ďalším spôsobom, ako nahradiť hovädzinu, je laboratórne vypestované mäso.
S. Parková a jej kolegovia pokryli ryžové zrná rybacou želatínou a enzýmami a potom do každého zrna pridali kravské bunky. Rybí povlak pomohol bunkám priľnúť k zrnkám a rásť v nich. Ryža ponúka štruktúru, na ktorú sa bunky môžu prilepiť, podobne ako vinič šplhajúci sa po mreži, a ktorá im dodáva väčšiu pevnosť podobnú mäsu. Z výživového hľadiska má hybrid len o 8 % viac bielkovín ako bežná ryža. Vedkyňa dúfa, že toto číslo sa jej podarí zvýšiť tým, že do každého zrnka vtesná viac kravských buniek.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.