Mozog vo vesmíre

Vo vesmíre sa komory s tekutinou v mozgu astronautov prispôsobujú mikrogravitácii tak, že sa zväčšujú. Po vesmírnej misii môže trvať až tri roky, kým sa zmenšia na normálnu úroveň. Podľa vedcov môžu astronauti potrebovať aspoň taký dlhý čas, kým ich mozog bude opäť pripravený na let.

Foto NASA

V centre mozgu sa nachádzajú štyri dutiny naplnené tekutinou, ktorá nadnáša tento orgán a odstraňuje odpad. Vo vesmíre je však malá gravitácia a tekutiny sa hromadia. Komory sa preto rozširujú. Vesmírna vedkyňa Rachael Seidlerová z Floridskej univerzity a jej kolegovia skúmali snímky mozgu 30 astronautov pred misiou každého astronauta a po nej. Čím dlhšia bola misia, tým viac sa tri zo štyroch komôr rozšírili. Štvrtá je taká malá, že zmeny objemu sa nemuseli zistiť. Kým krátke lety zanechali minimálnu stopu, niekoľkomesačné misie viedli k zväčšeniu o zlomky mililitra. Astronautom, ktorí leteli do vesmíru menej ako tri roky pred sledovanou misiou, sa komory zväčšili len o málo alebo vôbec, čo naznačuje, že ich mozog nemal dostatok času na úplnú regeneráciu. Podľa vedcov je výskum vplyvu vesmírnych letov na mozog o to naliehavejší, že NASA plánuje vyslať ľudí na Mars, pričom cesta tam a späť by mohla trvať až dva roky.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.