Múzeum života na Marse

Povrch Marsu sa neobnovuje v dôsledku tektoniky ako na Zemi. Vďaka tomu sa na ňom zachovali obrovské oblasti s fosílnymi riekami a jazerami starými miliardy rokov. Už od roku 2012 rover NASA Curiosity zisťuje prítomnosť jednoduchých organických molekúl, ktoré môžu vznikať geologickými aj biologickými procesmi. Vznik primitívnych foriem života si však vyžaduje prostredie priaznivé na spontánnu organizáciu týchto molekúl do zložitých organických zlúčenín. Práve takéto podmienky objavili vedci z francúzskeho Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie spolu s americkými a kanadskými kolegami.

Šesťuholníkový fosílny vzor v sedimentoch analyzovaný roverom Curiosity na Marse, ilustrácia NASA/JPL-Caltech/MSSS/IRAP/Rapin et al./Nature

Pomocou prístrojov na sonde Curiosity objavili v usadeninách spred 3,8 až 3,6 miliardy rokov šesťuholníkový vzor nánosov solí. Podobne ako šesťuholníky nájdené v pozemských kotlinách, ktoré sezónne vysychajú, sú dôkazom pravidelnej klímy so suchými a vlhkými obdobiami. Laboratórne testy ukázali, že molekuly sa opakovane vzájomne ovplyvňujú a tento druh prostredia teda poskytuje ideálne podmienky na vznik zložitých prekurzorov a zložiek života, ako je napríklad RNA. Snímky z obežnej dráhy už identifikovali množstvo terénov s podobným zložením. Vedci teraz už vedia, kde majú hľadať stopy procesov podporujúcich vznik života, po ktorom na Zemi nezostali žiadne stopy.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.