Sucho vyhnalo Vikingov

Foto Pixabay

Viac ako 450 rokov žili v južnom Grónsku osadníci zo Škandinávie. V čase najväčšieho rozmachu tam približne 3 000 severanov chovalo dobytok, ovce a kozy. Potom zmizli. Ich záhadné zmiznutie v 14. storočí sa pripisuje rôznym príčinám, od klesajúcich teplôt a zlého hospodárenia s pôdou až po mor a nájazdy pirátov. Teraz vedci objavili ďalší faktor, ktorý mohol prispieť k osudu osadníkov: sucho.
Paleoklimatológ z Massachusettskej univerzity Boyang Zhao s kolegami analyzovali bahno z dna jazera neďaleko ruín jednej z osád, aby zistili, aké podnebie tam vládlo v rokoch 985 až 1450. Nezistili žiadny dlhodobý trend ochladzovania. Údaje o dostupnosti vody však ukázali čosi iné. Keď rastliny strácajú vodu, ich listy sa obohacujú o izotop vodíka deutérium. Meraním jeho obsahu v pozostatkoch listov v jazernom bahne vedci zistili, že klíma južného Grónska bola postupne suchšia, až napokon osadníci nedokázali vypestovať dostatok trávy, aby ich dobytok počas dlhých zím nehladoval. Podľa archeológa Thomasa McGoverna je takéto vysvetlenie presvedčivé. Pri vykopávkach sa našli dôkazy o zavlažovacích kanáloch, ktoré zachytávali vodu a rozvádzali ju po veľkej ploche. Nedostatok vody riešia aj moderní poľnohospodári v Grónsku, dodáva B. Zhao.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.